Home ReviewsAlbum Reviews NONTURN – Jellybeans (Audiobulb Records)

NONTURN – Jellybeans (Audiobulb Records)

Elektronisch snoepgoed uit het verre oosten trekt op één of andere manier altijd onze aandacht. Achter de artiestennaam Nonturn schuilt Nozom Yoneda, een componist-muzikant uit Tokyo met heel wat ervaring in het behandelen van verschillende muziekstijlen. Yoneda scherpte zijn vaardigheden bij in de traditionele jazz, drum-‘n-bass, blues en experimentele muziek. Onder de naam Nonturn ontwijkt de Japanner de traditionele compositiemethodes en omarmt het experiment op zoek naar grensverleggende klankcomposities.

De filosofie van Jellybeans is gebaseerd op het idee van de collectieve wijsheid en de zoektocht naar toepasbare gebruiksmanieren bij het creëren van muziek. Het album is een complex elektronisch knutselwerk geworden dat gedistilleerd werd uit vijfhonderd stukjes audiogegevens verzameld uit een grote verscheidenheid aan klankbibliotheken van over de hele wereld. Het resultaat is een elektronisch raderwerk dat zowel een speels als dromerig karakter bevat. Yoneda werkte een jaar lang om zijn knip en plakwerk van samples in de juiste klankverhoudingen te weven.

Jellybeans rolt zich kleurrijk uit doorheen het elektronisch muziekspectrum met zweverige ambientpassages vermengt met diverse luchtige ritmes en experimenteel gefrutsel. Het elektronische vlechtwerk op dit album bezorgde ons een gelukzalig gevoel van vrijheid en onbezorgdheid.

Yoneda recycleert en manipuleert op Jellybeans de creatiefragmenten van derden tot nieuwe geluidsontwerpen die hun oorsprong niet meer prijs kunnen geven. Alleen die moeilijk te vatten collectieve kennis is aanwezig op dit overheerlijke potje elektronische lekkernij.