Home ReviewsAlbum Reviews NO ONE & ASHTORETH – Redemption (Consouling Sounds).

NO ONE & ASHTORETH – Redemption (Consouling Sounds).

Er komt dit jaar maar geen einde aan de talrijke en interessante releases op Consouling Sounds. Redemption is het resultaat van de samenwerking tussen twee artiesten van onze eigen Belgische bodem.  No One (Mark Neys) toonde interesse om samen te werken met Ashtoreth (Peter Verwimp). Zonder echt te weten wie deze figuur was hapte Ashtoreth toe.

Het project begon met een basisimprovisatie van Ashtoreth dat doorgestuurd werd naar No One. Mark Neys hield zich voorheen bezig met videopoëzie onder de naam Swoon. Hij concentreerde zich op de drones, veldopnames en soundscapes. Sjamaan Ashtoreth  schepte de geïmproviseerde ambient gitaarloops. Peter Verwimp is ook gitarist van de Belgische black/death metal band Emptiness. Zijn rituele ambient optredens met Ashtoreth zijn intensieve trips voor zowel de artiest als de toeschouwer.

Redemption is een uur durend raadselachtig smeedwerk. De opname staat boordevol met geïmproviseerde en gemanipuleerde stukjes geluidsarchitectuur. Het samensmelten van de soundscapes en gitaarexperimenten vloeien zonder enige verveling en weerstand in elkaar. De achtergrondgeluiden schaffen een perfecte en duistere aanvulling op de zweverige klanken. Het nummer is als een mysterieus boek dat bij iedere pagina een klein beetje van zijn geheimen prijs geeft.

No One & Ashtoreth construeerden een soundtrack die past bij een obscure film-noir. Halfweg komen zelfs zachte saxofoon tonen als tintelingen op de stemming tevoorschijn. Zingende vogeltjes worden in de duistere ambient tot vreemde werelden verwerkt. Het subtiele en zacht vervormde gitaargeluid liet ons verdoofd wegdrijven naar onaardse gebieden. Het gekraak van hout op het einde van Redemption begeleide onze verbeeldingen naar eeuwige rust.

De intieme soundscapes veroorzaakten bijna een hersenorgasme. De knisperende atmosferische klanken brachten ons in een diepe vredige sfeer.  No One & Ashtoreth laten met Redemption horen hoe rustgevende muziek met diepgang en verscheidenheid hoort te klinken. Een topper in het genre. De cd werd uitgebracht op 200 exemplaren.