Home ReviewsAlbum Reviews MATT WATTS – How Different It Was When You Were There

MATT WATTS – How Different It Was When You Were There

103349-matt-watts-stelt-voor-how-different-it-was-when-you-were-there-1160899

Is er in tijden dat alles vlug moet gaan nog plaats voor een groeiplaat? Je weet wel, zo’n schijfje dat meerdere draaibeurten nodig heeft alvorens het aan je muzikale brein kleeft? How Different It Was When You Were There? (de naam alleen al!) is zo’n release. Songs die op het eerste gehoor naakt klinken, maar de structuur van de vaak akoestische songs (heerlijk verrijkt met dromerige drones) bevat zo veel lagen dat je oren het een paar keer moeten horen.

Gun het deze plaat, want hoewel het de Amerikaan die in België resideert zal doen blozen mag je zijn nieuwe album gerust naast Nick Drake en Jeff Buckley plaatsen. Een singersongwriter die gelooft in de eenvoud (geen noot is er te veel op), maar je vanaf het begin bij je nekvel grijpt en je confronteert met de pijnlijke schoonheid van de romantiek. Een troebadoer wiens hart bloedt, alleen smaakt het rode vocht naar zoete wijn waarvan je de hele dag van wil drinken.

Wie regelmatig de underground afschuimt zal de naam wel al een paar keer zijn tegengekomen. Verleden jaar speelde hij tientallen shows, waarvan een paar concerten samen met Stef Kamil Carlens die dit jaar toevallig ook een nieuwe plaat uit heeft! Stef gaat hier zelfs in duet met Matt op Many A Friend Too Kind. Voor degenen die alles willen weten: Matt is ook betrokken bij het nieuwste project van Zita Swoon Group.

De nieuwe plaat heeft heel wat schoon muzikaal volk in zijn rangen. Niet alleen gewezen Dez Mona-man Nicolas Rombouts speelt op bas en fungeert als producer, ook mensen als Nathalie Delcroix, Maarten Moesen van Admiral Freebee en Bjorn Eriksson zijn er bij betrokken. Klasse plaat!

Matt Watts Facebook