Home ReviewsAlbum Reviews MATHLOVSKY – Phantoms (Circuits).

MATHLOVSKY – Phantoms (Circuits).

Het eigenwijs muzikale woelwater Mathlovsky dumpt met Phantoms al zijn tweede release dit jaar in onze mailbox. Deze Gentenaar bezit een reusachtige bibliotheek aan knutselwerken en opnames die zitten te springen om uit zijn donkere digitale geheugenbanken te ontsnappen. Phantoms bevat volgens Mathlovsky tien buitenbeentjes die tussen twee verschillende werelden bleven hangen en eigenlijk nergens bij horen.

Bij de eerste beats was het al raak, bam. Een bombardement van hardcore gedreun deed ons al aardig watertanden. Het subtiel uitgebalanceerd gebonk verweven met allerlei samples nodigden de dansspiertjes uit om in overdrive te schakelen. Mathlovsky blijft een onvoorspelbare geluidskunstenaar. Naadloos worden diverse stijlen aan elkaar genaaid tot meeslepende tracks vol avontuurlijke uitspattingen. Breakbeat, elektro, dark step en dub worden gekookt tot een stoofpotje met gekruide lekkernijen.

Afwisseling troef op Phantoms. Van breakcore beats met friemelend gepiep en soundscapes tot een dub track die héél dicht bij Burial komt (Online Cult Leader). Er is ook plaats voor wat rustigere en zweverige atmosferen met het filmische That Remix I Made For Despoilah waar de spaghettiwestern tune op het einde getuigt van een aanpak met zéér brede smaak.

Het pompende, tegendraadse slagwerk is alom aanwezig maar Mathlovsky laat zich niet verleiden om in de clichéval te trappen en zorgt voor genoeg input om iedere track van messcherpe randen te voorzien. Op het laatste twee tracks neemt Mathlovsky nog eens zijn gitaar bij de hand om de beats van wat snarengetril te voorzien.

Op Veganopticon, volgens ons de apotheose op deze collectie van misfits, gaan alle registers open en wordt er een nieuwe soort metal breakcore gesmeed. Zware, gierende gitaarriffs met drumgeroffel (en beats) worden met gorgelende deathmetalvocalen versiert tot een zwart gebrande pap van geluid. De extra toegevoegde etherische zanglijnen en het experimentele naar postrock neigende einde op Veganopticon laten nog maar eens horen dat deze Gentenaar een broertje dood heeft aan regels en hokjes denken.

Mathlovsky zal niet iedereens vriend worden met deze waanzinnige collectie tracks op Phantoms maar we zijn er wild van. Our best friend is: Mathlovsky.

Deze uitgave is enkel digitaal op Bandcamp verkrijgbaar.

BANDCAMP