Home ReviewsAlbum Reviews MARCHE FUNEBRE – Into The Arms of Darkness (Moscow Funeral League, BadMoodMan & Frozen Light)

MARCHE FUNEBRE – Into The Arms of Darkness (Moscow Funeral League, BadMoodMan & Frozen Light)

by Mark Van Mullem

Op 20 februari komt Into The Arms of Darkness uit, het langverwachte derde album van de Mechelse doomsensatie Marche Funèbre. Het album wordt op 25 maart 2017 live voorgesteld aan het grote publiek in Het Bos in Antwerpen. Maar de échte primeur was weggelegd voor een aantal fans, pers en andere genodigden tijdens de exclusieve luistersessie in het recent heropende rustieke café De Pekton (in Mechelen). Voor menig melomaan of fan toch de ultieme droom: samen met de bandleden luisteren naar hun jongste werkstuk, voor het grote publiek dat kan. Jullie verslaggever was bij de gelukkigen, hoorde dat het bijzonder goed was en had een tof gesprek met enkele bandleden.

“Ik ben heel fier, dit is echt onze beste plaat en het is sowieso de beste plaat waarop ik ooit heb gespeeld!” vertelt een over-enthousiaste Dennis Lefèbvre, drummer bij Marche Funèbre en tot 2013 ook actief bij Self Inflicted. “Ik ben ook blij dat de plaat er eindelijk is”, vervolgt Dennis, “we zijn er al van 2014 of is het 2015?,  mee bezig. Nu kan de muziek zijn weg vinden.”
Zanger Arne Vandenhoeck is ook erg tevreden: “Op deze plaat klopt echt alles, alles zat goed en het klinkt exact hoe dat wij dat wilden.” De heren lieten dan ook niets aan het toeval over en namen de vermaarde Duitse muzikant en producer Markus Stock aka Ulf Theodor Schwadorf (bekend van ondermeer The Vision Bleak, Empyrium en Ewigheim) onder de arm. Het kwam de sound zeker ten goede. “Dat was hetgene wat ons dwars zat bij het vorige album, we waren niet zo blij met de productie”, aldus Arne.

Into The Arms of Darkness bevat ‘slechts’ vijf composities, waarvan het kortste nummer afklokt op net geen negen minuten en de langste track bijna kwartier duurt. Een behoorlijk episch werkstuk dus, met behalve een inderdaad uitstekende productie, geniale composities gebracht door een band die duidelijk gegroeid is en verder bevestigt, elaboreert en exploreert. Marche Funèbre puurt de o zo eigen typische sound verder uit. Verwacht je aan een indrukwekkend nieuw doomhoofdstuk dat hier en daar bezwangerd wordt door black en death metal. Arne Vandenhoeck grunt en zingt beter dan ooit tevoren, volgens de zanger is een en ander vooral te wijten aan het vele optreden, het verworven metier zeg maar.

Lost, dat in 2015 als single werd uitgebracht, staat niet op het nieuwe album. “De nieuwe plaat bevat vooral epische nummers en het nummer valt wat buiten de context, het past er niet echt bij” zegt Dennis Lefèbvre. Of Into The Arms of Darkness dan een conceptplaat is? “Nee, dat zeker niet”, benadrukt Lefèbvre, “maar het zijn natuurlijk wel allemaal lange nummers, we willen de muziek alle ruimte geven…”

Het indrukwekkende Lullaby of Insanity, waarvan je misschien al de knappe videoclip zag, prijkt natuurlijk wel op het album en is meteen ook het langste nummer op Into the Arms of Darkness. Samen met Uneven en The Garden of All Things Wild de nummers die mij het meest aanspreken, al kun je gerust stellen dat het album eigenlijk géén zwak moment bevat. Alle vijf goed dus, maar met Lullaby als koninginnenstuk.

Of er ook tourplannen zijn? “Voorlopig richten we alle aandacht op onze releaseconcert in Het Bos in Antwerpen op 25 maart en daarna zien we wel, eerst alle hens aan dek voor die release”, verklaart Arne Vandenhoeck, “maar voor die tijd staan er nog wel een aantal optredens gepland” besluit de sympathieke frontman.

Marche Funèbre staat op zaterdag 18 februari op Kleudde Fest in Elewijt, samen met ondermeer Ancient Rites, Self Inflicted, Amörtisseur en Bloodrocuted. Op 24 februari speelt de band in De Verlichte Geest in Roeselare, tussen twee Nederlandse optredens in spelen ze ook nog in JC de Vizit in Wilrijk en er is natuurlijk de cd-release in Het Bos in Antwerpen tijdens Darken The Moon VII, waar ook Primordial speelt.

Het album is te verkrijgen via de site of tijdens de optredens, van zodra het kleinood uit is natuurlijk…