Home Belgisch Nieuwe ontdekkingen in Luminous Belge.

Nieuwe ontdekkingen in Luminous Belge.

by SANDRA REGENT

Ook deze week viel er weer veel moois te ontdekken in het muziekaanbod van eigen bodem.

Het Leuvense trio High Hi stelt in april hun tweede album voor in de Ancienne Belgique. Met Daggers lossen ze alvast alweer een derde single hieruit.  Een nummer over de diepe dalen tussen ooit verliefde mensen en het pijnlijk onvermogen om terug naar elkaar te groeien. Ondanks het minder vrolijke thema horen we een frisse synthpopsong met een knipoog naar de eighties die lonkt naar de hitlijsten.

De kristalheldere, onweerstaanbare stem van Annelies Van Dinter van Echo Beatty laat je niet meer los in het bloedmooie Reclaim My Time. De rijke, gelaagde compositie, bezielende melodieën en indringende echo’s onder begeleiding van percussie, strijkers en tokkelende gitaren zorgen ongetwijfeld voor koude rillingen. Dit is viereneenhalve minuut puur genieten. Reden te meer om de ep Ode To The Attempt zeker eens te gaan beluisteren.

Een andere loepzuivere, krachtige vrouwenstem is Linde Muylaert. De muziek die ze maakt met haar trio Linde is eigenlijk niet in een hokje te steken: van minimalistische wereldmuziek tot neo-folk met een hoek af. With Love is daarop geen uitzondering: intense theatrale vocals met een muzikale omkadering die een intrigerende, transcendente sfeer oproept en elke seconde van je aandacht vereist. Omdat het niet altijd hapklare muziek moet zijn.

Ook allesbehalve een hapklare brok is de krautprogpunk van Elefant. De zware bassen, ultra groovy synthbeat en strakke gitaren met een overdosis reverb in Ultra Plus Ultra doen elke vezel in je lijf naar ongecontroleerde bewegingen snakken. Alle remmen los! Wie meer van dit lekkers wil horen en de proef op de som wil nemen: op 14 februari stellen de jongens hun splinternieuwe album voor in de Charlatan in Gent.

Tot rust komen we met de kampvuurmuziek van The Fatbirds. Wie weet halen ze de halve finale van Humo’s Rock Rally wel met hun beminnelijke indiefolk. Het stemmige Leaving Tonight  is een pareltje dat je onderdompelt in een zwoele bohemien-sfeer à la Vaya Con Dios. Wij zijn helemaal weg van de ontwapenende stem van zangeres Sarah. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Luminous Dash wenst jullie alvast veel luisterplezier! Volgende week meer nieuwe ontdekkingen van Belgische makelij.