Home ReviewsAlbum Reviews LISZA – Charango

LISZA – Charango

by Margo Maebe

Voor controversiële boodschappen in een zonnig jasje moet je bij de Brusselse Lisza zijn. In haar nieuwe album neemt ze geen blad voor de mond. Haar krachtige teksten en statements worden onderstreept met akoestische en latinogeluiden. In Charango neemt Lisza ons mee in het fenomeen van de liefde in al zijn mogelijke vormen. Het album is tot stand gekomen in samenwerking met Lionel Capouillez (Stromae) en Vincent Liben (Mud Flow).

Lisza – albumcover Charango

De albumtitel verwijst naar de charango, een snaarinstrument uit Zuid-Amerika, dat gebruikt wordt op deze plaat. De complexiteit van dat instrument verwijst op zijn beurt naar de rode draad doorheen het album: de liefde. Het gaat daarbij zowel over de liefde voor mensen, voor poëzie en vrijheid als over de vergankelijkheid ervan. Lisza vertelt ons over relaties, de pijn van verlies en de moeilijkheden in het dagelijkse leven.

De manier waarop de nummers worden gebracht is zomers en laat je baden in een latinosfeer. Dat komt onder andere door het gebruik van Frans en Spaans die dan verwijzen naar haar liefde voor woord en taal. Toch zijn de nummers niet zo licht als ze op eerste gehoor lijken. Le Choix gaat bijvoorbeeld over abortus terwijl de tekst wordt ondersteund door lichte instrumenten. Wat niet wegneemt dat het album kan dienen als de perfecte soundtrack voor de zomermaanden. We dagen je uit om stil te staan bij O Sonho Voltou of Daddy. De kans dat het lukt is klein.