Home ReviewsAlbum Reviews LINUS VANDEWOLKEN – Oude geuze uit Niemandsdaal

LINUS VANDEWOLKEN – Oude geuze uit Niemandsdaal

by Stefan Schemmann

Een Amerikaan komt naar België en dompelt zich zo onder in de Belgische cultuur dat hij de hommel leert bespelen, de Vlaamse versie van de dulcimer. Hij doet dit op zijn eigen manier, vakkundig en vol passie.

Oude Geuze uit Niemandsland (Morc Records) bundelt 11 opnames uit de periode 2019-2024, waarop de hommel centraal staat, maar ook andere instrumenten zoals een pomporgel worden bespeeld. Dit klinkt als muziek maken in een intieme sfeer, spannende samenwerkingen die getuigen van de omgeving en de sfeer die Mcloud Zicmuse meemaakte op zijn reizen door Europa en zo kon reproduceren voor de opnames onder de naam Linus Vandewolken op deze plaat.

Het virtuoze spel op de Hommel is natuurlijk niet genoeg om de spanning lang vast te houden. Meneer Vandewolken bereikt dit door de weinig bewerkte, rauwe opnamen te ondersteunen met geluid waarvan de herkomst niet zo gemakkelijk te verifiëren is. Soms zouden het molens kunnen zijn die het graan vermalen. 

Al snel waan je je op het dorpsplein in niemandsland waar de inwoners in de zon zitten te genieten van hun geuze. De gezellige sfeer wordt alleen onderbroken door de verschijning van de middeleeuwse band, die soms bijna atonaal met hun doedelzak de mussen van de daken speelt (Apocalyptische draak). Anders kun je van je biertje genieten terwijl de herder de kudde uit de wei door het dorp drijft en zijn fluit de toon zet (Terugkeer van de Kudde).

Op Oude Geuze uit Niemandsland, het titelnummer, kun je de pastoor van de nabijgelegen kerk bijna horen spelen op het kerkorgel. Andere dorpelingen doen dan mee met hun instrumenten, misschien met bier of wijn.

In Toren van Babel klinkt de Hommel als een saz en opent de verbinding met de Oriënt, terwijl Schaatsers en Vogelknip zich weer afspeelt in het centrum van Europa. Verwijst Dulle Griet echt naar het oude kanon ? In ieder geval hangt er spanning en zelfs een beetje drama en dreiging in de lucht met dit nummer.

Val van Icarus overtuigt door het samenspel van strijkers, waarbij de instrumenten zelf klinken alsof ze al eeuwen over de wereld hebben gereisd. Schitterend! Het laatste nummer klinkt alsof het geïmproviseerd is op de fluit, de beat wordt mee gestampt met de voet. Misschien wel op de zolder van je keuze.

Dit album wordt op twintig juni ook uitgebracht op gelimiteerd vinyl (200 exemplaren).  Van een enthousiasteling. Voor enthousiastelingen.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More