Home ReviewsAlbum Reviews LAURA MARLING- Semper Femina (Kobalt)

LAURA MARLING- Semper Femina (Kobalt)

by Patrick Van Hauwaert

Vorig jaar reeds kondigde Laura Marling, met Soothing een nieuwe single een album in wording aan: Semper Femina op Kobalt.  Voorafgaand is er nog de single Wild fire die iedereen moet warm maken voor het geluid van deze dame.  Als Semper Femina (voor altijd een vrouw,  loyaal aan de vrouwen) al over iets gaat, dan zal het vooral zijn over hoe Luara Marling naar de vrouw op zich kijkt en zich daarmee als vrouw verbonden voelt.

Muzikaal neigt het geheel naar de Amerikaanse singersongwriterpool waarvan er 13 in een dozijn zijn en waarbij het soms wel moeilijk is om de kwaliteit terug te vinden tussen de vele bakken, laat ons zeggen minder kwaliteitsvolle platen.  Met Laura Marling heb ik ook zo’n gevoel.  De meeste van de nummers hebben wel iets en sommige vallen al iets meer op dan de andere, maar door de band is het toch één pot nat van trage, slepende nummertjes die zelden of nooit langer dan 30 seconden blijven hangen. Uitzondering hierop is wel bijv. het schitterende in een soulsausje gesmoorde Wild Fire.  De keuze om deze als single uit te brengen is dan ook voor de hand liggend.  Ook afsluiter  Nothing Not Nearly behoort tot de zeldzame betere nummers op deze plaat.

Semper Femina in één geheel aandachtig uitzitten is voor mij een te moeilijke opgave omdat mijn aandacht steeds andere contreien gaat opzoeken.  Dit kan uiteraard te maken hebben met het feit dat ik teveel van dergelijke producties onder mijn neus geduwd krijg, maar anderzijds is en blijft dit soort muziek iets dat meestal op de achtergrond draait om een genante stilte op te vullen. Boeiend is het zelden!