Home ReviewsAlbum Reviews KOALA – Outlaw

KOALA – Outlaw

Carlos Dyckmans richtte in 2002, nadat hij een optreden van Massive Attack had bijgewoond, Koala op. Hij was vooral onder de indruk van hoe de band met muzikanten en gastvocalisten werkte uit uiteenlopende milieus wat resulteerde in een zeer brede sound die toch herkenbaar bleef. Hetzelfde had hij voor ogen met Koala. Ondertussen werkte Dyckmans met zijn project al met 250 muzikanten samen waaronder Gregory Frateur (Dez Mona), Joy Adegoke (Joy Wellboy), Delavega en Jean Bosco Safari.

© Koala

Ook al bestaat Koala al meer dan twintig jaar, toch is Outlaw pas het vierde album. Op deze plaat werkt Dyckmans samen met elf gastzangers uit Mexico, V.S., Brussel en Antwerpen. Carlos liet zich sterk beïnvloeden door hiphop, hoewel we toch een brede waaier aan genres horen passeren. De donkere invloed van Massive Attack duikt in elke song terug op.

Het album opent met het duistere Passed Death, een song die gebouwd is op strijker-samples en de stevige raps van Notizz. Daarna krijgen we het sfeervolle Je Ne Suis Pas Tout, waarin de Brusselse jazz zangeres Kreshen haar fluwelen stem neerlegt op een knappe triphop track.

Vervolgens gaan we vlotjes naar het kleurrijke Malecon waarin de Mexicaanse Daniela Fa zingt op een nummer met wereldse klanken van flamenco tot mariachi. Dan krijgen we pure, rauwe hiphop in de vorm van Embassy met Notizz en Jonas Cozone. De Antwerpse singer-songwriter Markieke Lightband stapt uit haar comfort-zone op Tjar, een stevige triphop-track die hard binnenkomt.

Met Talk laat Dyckmans toch wat rock-invloeden binnen in het Koala-geluid. Gert Vanlerberghe (Hersencellen) en Bart Goossens hebben het nummer ingezongen. Van rock gaan we terug naar hiphop met de Brusselse rapper Dan-T die East heeft voorzien van Franse rhymes. Daarna gaat Koala de luchtige ragga tour op met de Antwerpse rapper ‘Hozo in Manenkroon. Maar al die luchtigheid mag niet te lang duren want daarop volgt terug donkere hiphop met Trapped In Covid (Pt. 1) en (Pt. 2).

Na al die donkere muziek krijgen we een dromerig pareltje met Home, ingezongen door Laura Vanden Heede (The Bonnie Blues, Tom Kestens..) die toch wel een prachtige stem heeft. Daarna ontdekken we nog een zangeres met een geweldige soulstem. Jana Nys brengt warmte op Starlord. Hoogtijd om nog eens de donkere triphop tunnel in te duiken met het knappe I Remember You (Pt. 1) waarop rapper Notizz vergezeld wordt door Marieke Lightband en The Black Lodge Collective het nummer nog donkerder maakt. Het album wordt afgesloten met het ingetogen Snow, met spoken words van Notizz en warme zang van Daniela Fa.

Outlaw is inderdaad een album dat gedragen wordt door hiphop maar waar de verrassende uitstappen voor meer kleur zorgen zodat je een heel evenwichtige plaat krijgt.