Karen Willems gaat gestaag verder met het uitvouwen van haar avontuurlijke project Terre Sol. Bentillse Berber is de derde worp van een reeks cassette uitgaven die de persoonlijke inzichten en gevoelens van de artieste vertalen naar verrijkende, experimentele geluidsconstructies. Op haar tweede tape Seslerde maakte ze een boeiende excursie waar avant-garde jazzgitarist Barkın Engin een belangrijke rol bij speelde.
Op Bentillse Berber gaat Willems de weg van het minimalisme op en dat met een meer sobere aanpak dan op haar eerste tape Grondwerken Willems. Het drum en percussiewerk is integer maar met vlagen van ritmische wanorde met een duidelijke invloed uit het noorden van Afrika. Willems schuwt het gebruik van zang en droge soundscapes niet. De artieste gaat op zoek naar puurheid en laat zelfs, in een freejazz momentje, schurende saxofoongeluiden de stilte versmelten tot een brij van kakofonisch geschal. De variatie van de minimaal vermengde laagjes produceren interessante benaderingen van verschillende stijlen die kriskras door de opnames heen lopen.
De inhoud van deze release komt in bescheiden en pure klankconstructies tevoorschijn. Bentillse Berber straalt een sfeer van intimiteit uit en reflecteert een periode van quarantaine waarbij de inspiratie voor dit werk uit een duidelijke emotioneel geladen richting komt. Karen Willems’ zoektocht naar vernieuwing en experiment toont zich in een eigenzinnige interpretatie van ritualisme en diepe introspectie.
Willems schiet nu al een derde keer raak met een integrerend stukje experimentele muziek waarbij de balans tussen de improvisatie, de gevoelsmatigheid en het gedetailleerde uitwerken van de nummers tot een waar geluidskunstwerk stolt.