Home ReviewsAlbum Reviews JAWHAR – Tasweerah (Bang/62TV Records/PIAS)

JAWHAR – Tasweerah (Bang/62TV Records/PIAS)

Jawhar Basti woont al jaren in België maar is zijn Tunesische roots zeker nog niet vergeten. Hij debuteerde in 2004 met het album When Rainbows Call My Rainbows Fly. Op zijn tweede album Qibla Wa Qobla waren zijn teksten vooral in het Arabisch en die keuze is hij trouw gebleven. Ook al is Jawhar serieus beïnvloed door Nick Drake, toch brengt hij geen pure singer-songwriter songs maar wel dromerige dreampop met een folky randje.

© Jawhar

Tasweerah betekent zoveel als portret, afbeelding of snapshot, maar ook project van de geest. Het album is dan ook een reeks portretten, een poging van Jawhar om zichzelf, zijn persoonlijkheid, de wereld rondom hem en zijn plaats daarin te schetsen. Hij nam het album op met Pieterjan Coppejans (Eefje De Visser) in de Gents Robot Studios met als producer Alex Davidson. We horen Louis Evrard (Ottla, Under The Reefs Orchestra) op drums, gitaar en percussie, Yannick Dupont (Ottla,Mr. Diagonal) op bas, trompet en keyboards en Eric Briboisia (Wolke, Yokai, Karim Gharbi) op keyboards en piano.

Hweerah is een meesterlijk plaat vol pareltje met ingetogen arrangementen en de warme intense stem van Jawhar. De nummers klinken vrij donker door het intense klankenpallet. Toch klinken de nummers nooit zwaar. Integendeel zelfs, er zit altijd een speels element in de muziek van Jawhar dat alles mooi in evenwicht houdt.

Tasweerah is voor ons nu al zeker één van de platen van het jaar. Het is wondermooie collectie van magische songs die heel diep gaan maar ons ook laten wegdromen. Wie zot is van Beach House, Cigarettes After Sex en Tindersticks zal zich door Jawhar zeker ook laten verleiden.

Op 30 april stelt Jawhar dit prachtalbum voor in de Brusselse Botanique.

Facebook