Jawhar groeide op in de zuidelijke buitenwijken van Tunis. Op zijn 20ste verhuisde hij naar Frankrijk om er Engelse literatuur en theater te studeren. Hij schreef er ook zijn eerste liedjes en speelde er zijn eerste concerten. Tegenwoordig reist de man tussen België en de Tunesische hoofdstad, waar hij zich niet alleen inzet als muzikant maar ook als acteur en toneelschrijver. Khyoot is Jawhars vierde langspeler, hij keert erop terug naar zijn eerst liefde: folkmuziek.
De plaat is een verzameling van nummers die allemaal geschreven zijn voor twee stemmen en aldus wordt Jawhar bijgestaan door de Brusselse zangeres Aza Mezhani. De singer-songwriter begeleidt zichzelf op akoestische gitaar terwijl hij wordt bijgestaan door zijn trouwe handlangers Eric Bribosia op piano/keyboards en Yannick Dupont op bas, percussie en keyboards.
Khyoot is het Arabische meervoud van het woord draad, touw, of koord. In de poëtische context van de liedjes op deze plaat duikt het woord “khoot” vaak op om te verwijzen naar de verbindingen die achter het zichtbare liggen. Deze “draden” doorkruisen de ruimte en verbinden ons met een krachtige en magische bron. We proberen deze vast te houden en in stand te houden, ze dienen als sleutel tot onszelf, tot de transcendentie van de werkelijkheid en tot creatie.
Het is het meeste pure album van Jawhar tot nog toe. De arrangementen zijn vrij sober en de stemmen van Jawhar en Aza spelen de hoofdrol terwijl de gitaar, percussie en keyboards een bijrol innemen die ook wel belangrijk is. ’s Mans stem klinkt uniek en de combinatie met Aza’s zachte, warme stem zorgt voor magische momenten. Bribosia en Dupont weten hoe ze die twee wondermooie stemmen subtiel moeten begeleiden opdat ze nog meer kunnen schitteren.
Jawhar overtreft zichzelf met deze knappe plaat vol intieme pareltjes waar je heerlijk kan op wegdromen. Op 15 januari stelt hij, samen met zijn muzikanten Khyoot voor in Théatre Marni in Brussel.
Facebook – Instagram – Spotify