Home ReviewsAlbum Reviews INNERWOUD & ASTRID STOCKMAN – Haven (Consouling Sounds).

INNERWOUD & ASTRID STOCKMAN – Haven (Consouling Sounds).

Omarm de duisternis en laat je meenemen met Haven van Innerwoud & Astrid Stockman. Na een reeks voorstellingen, waaronder een succesvolle doortocht op het BRDCST festival (Ancienne Belgique) in 2017, besloot men de muziek onder leiding van contrabassist Pieter-Jan Van Assche (Innerwoud) uit te brengen op vinyl en cd. Haven is een volledig nieuw geschreven werk dat gebaseerd is op het materiaal van de vroegere opvoeringen. Begin 2019 staat immers ook de albumvoorstelling van Havengepland met ondersteuning van bewegingsexpressie door Lieselot Vanderroost.

De samenwerking tussen Innerwoud en de sopraanzangeres Astrid Stockman brengt een mix van neoklassieke muziek met zoemende drones. Het ambient gevoel is alom aanwezig. De nummers zijn inhoudelijke verkenningen van gedachten vol tristesse. De uitgesproken traagheid in de muziek is doordrongen van de zoektocht naar een balans tussen licht en duisternis. Een bizarre atmosfeer die ons niet los laat.

Elegy III, is een stukje dat met overbodig contrabas-getokkel compleet uit de griezelige sfeer van deze opname valt. Op Elegy IV laat Astrid Stockman horen dat ze een ongelofelijk mooie stem heeft. Haar rijke ervaring op de bühne vertaalt zich in beheersing en vocale finesse. Haat en liefde, wanhoop en hoop, geluk en ongeluk zijn de paden die Innerwoud & Astrid Stockman door drentelen. Een fluwelen deemstering dwarrelt doorheen de volledige opname.

Deze interdisciplinaire mengeling van stijlen resulteert in een prachtig stukje donkere muziek. Noot per noot wordt gebouwd aan dit muzikaal verhaal. Haven is een plaat voor zwarte harten tijdens de donkerste dagen van het jaar. Onze winterslaap kan met de muzikale roerselen van Innerwoud & Astrid Stockman niet lang genoeg duren.INNERWOUD & ASTRID STOCKMAN – Haven (Consouling Sounds)