Home ReviewsAlbum Reviews HEY!TONAL – S/T

HEY!TONAL – S/T

by Brent Van Hout

Wanneer we Hey!Tonal zouden moeten omschrijven in een enkele zin, dan zou dat zijn: iets met gitaren. Een beetje uitgebreider zou zijn: gitaarwerk als samples. Het originele idee van dit album kwam nadat stichtend lid Cheney tijdens het programmeren van beats de drumsamples verving door samples van gitaarwerk, om zo zijn gewone werkwijze eens om te keren. “In de bands waar ik in gespeeld heb, zijn de drums altijd een reactie geweest op de andere melodieën die geschreven zijn, in plaats van de drum die dient als katalysator om andere melodieën over te schrijven.”

Het album zelf is een diepgaand en interessant werk, zowel op experimenteel als muzikaal vlak. Zeker als je ook nog eens weet dat de artiesten die meewerkten elk apart hun deel doorstuurden, waarna Cheney alles herwerkte tot een cohesief geheel. Genoeg lagen van verschillende elementen om het album luisterbeurt na luisterbeurt interessant te houden, maar toch muzikaal coherent genoeg om niet te klinken als een bouwwerf op maandagochtend.

Met dit album wordt voornamelijk het abstracte, het abnormale en de impromptu omarmd. Het luistert fijn doorheen het hele album, er zijn verschillende strakke, experimentele grooves te vinden doorheen de lp, wat het album ook een beetje toegankelijker maakt.

Liefhebbers kunnen een geremasterde, voor het eerst op vinyl gedrukte heruitgave van het album bestellen via Computer Students. Ook een download is daar te vinden.

FACEBOOK