Home ReviewsAlbum Reviews HEY COLOSSUS – Dedicated To Uri Klangers (MIE Music)

HEY COLOSSUS – Dedicated To Uri Klangers (MIE Music)

Waarschijnlijk hebben weinig bands zo’n treffende naam als Hey Colossus. De zeskoppige Britse band timmert al ruim dertien jaar aan de weg, en dat met behulp van een flink stel voorhamers. Klinkt stevig, hard, log en 100% compromisloos. Liefhebbers van hersenloos gebeuk zullen echter maar moeilijk hun gading vinden ter hoogte van dit noise-instituut bij uitstek. Hey Colossus, even zwaar op de hand als onvoorspelbaar, brengt een hoogst eigenzinnige mix van psychedelica, noise, kraut en drone metal. Gesmaakt en gesteund door een beperkte, maar  hardnekkige groep fans sinds de begindagen. Op de handen gedragen door de vakpers aan weerszijden van het kanaal. Niet onterecht.

De nieuwe release Dedicated To Uri Klangers mag gerust bestempeld worden als een tussendoortje. Het gaat om een compilatie van nooit eerder uitgegeven nummers en van moeilijk terug te vinden materiaal dat al een eeuwigheid out of print is. De dubbel-lp biedt een mooi overzicht van al dat ‘onvindbaars’,  maar dreigt spoedig hetzelfde cachet te krijgen, want er worden slechts 500 exemplaren van uitgebracht. De dubbelaar is in wezen de vinylversie van de tape die de band uitgaf n.a.v. haar  tiende verjaardag (2003-2013). Meer bij wijze van grap als wat anders en te koop aangeboden aan de concertgangers na slechts één enkele show. Het voorspelbare gebeurde; het handvol tapes vloog in geen tijd de deur uit en de roep om een heruitgave klonk steeds luider.

Om de fans en de collectioneurs onder de fans te plezieren, telt de aankomende dubbel-lp één extra track meer dan de originele tape en werd het oude materiaal van een degelijke remastering voorzien. “Now all remastered and set to destroy” zo luidt het in de persnota en dat is niks overdreven. Onze favoriet: Hot Grave. Een zeven minuten durende noise-omlijsting voor een apocalyptische in line dance. Indrukwekkend. Enig minpunt(je) aan deze uitgave; het is en blijft een samengeharkt en bijgevolg wat inconsistent geheel. Er valt niet één nummer door de mand, maar zoek niet naar het evenwicht of de rechte lijn, die zijn er eenvoudigweg niet. Het lot dat meer dan één compilatie beschoren is. Afgezien daarvan moet het gezegd; Dedicated to Uri Klangers bevat meer ups dan downs.

Het dubbelalbum wordt volgende week – 2 december – op de markt gebracht. Morgen 26 november zijn de Londenaars live aan het werk in Magasin 4. A Bruxelles. Evidemment.