Home ReviewsAlbum Reviews HATER – Siesta (Fire Records)

HATER – Siesta (Fire Records)

Voor alle duidelijkheid, Hater is niet de Amerikaanse spin-off band van Soundgarden-bassist Ben Shepperd en zijn maat Matt Cameron die eind jaren 90, begin 2000 even van zich lieten horen. Het is wél het Zweedse dreampop viertal uit Malmö die op 28 september 2018 hun tweede full album Siesta voorstellen.

In tegenstelling tot wat de naam van de band doet vermoeden, wilt Hater niemand tegen de borst stoten. Siesta bevat 14, bij de eerste beluistering, makkelijk verteerbare nummers. Nochtans gaan ze steeds opnieuw over de (onmogelijkheid) van de romantische liefde en de teleurstelling die ze keer op keer met zich meebrengt. Niets nieuws onder zon dus. Toch slaagt Hater erin vaak het pop cliché te overstijgen. Soms expliciet zoals in Your Head, Your Mind maar vaker gaan ze subtieler te werk en merk je de angel pas nadat je gestoken bent (All That Your Dreams Taught Me). De stem van zangeres Caroline Landahl speelt hierbij een belangrijke rol. Helder en krachtig maar tegelijk onschuldig en breekbaar. Een beetje zoals Lara Chedraoui van Intergalactic Lovers maar dan toonvaster. Ook het typische gitaargeluid en de bij momenten krukdroge bas zorgen voor een herkenbare sound.

Maar nog even over die angel. Die zit, zoals zo vaak, in de tekst. Meer dan eens kondigt die op tedere wijze het ingebouwde failliet van de liefde aan. Als in een goed nieuws/slecht nieuws gesprek waarbij men je vergeten vertellen was dat er ook nog slecht nieuws komt. Landahl en co wiegen je met hun mooie liedjes zachtjes glimlachend in slaap. Maar als je een paar uur later wakker wordt, lig je alleen in bed en zijn je kleren en je portefeuille gestolen! Je bent bij deze gewaarschuwd!

Facebook

Bandcamp