Home ReviewsAlbum Reviews GROTTO – Lantern of Gius (Stickman Records).

GROTTO – Lantern of Gius (Stickman Records).

by JAKOB VANHEE

Het trio dat zichzelf met de naam GROTTO laat aanspreken, ontmoette elkaar op Desertfest 2014. Hoe meer toepasselijk kan dit sprookje zijn ? Ze besloten samen te jammen en van het één kwam het ander. Anno 2019 staan ze op datzelfde Desertfest in Trix. De cirkel is dus rond.

Lantern of Gius is hun derde plaat en de eerste op het Stickman-label. Een plaat heeft twee kanten. Less is more moeten ze gedacht hebben want de plaat bestaat ook ‘maar’ uit twee nummers. En laat je niets wijsmaken want het ene nummer loopt zomaar over in het tweede dus kunnen we gerust spreken van een 35 minuten durende gitaarstorm. Een storm die je in allerlei universums en stemmingen brengt. In hun bio spreken ze fans aan van stonerrock, psychedelische rock, progrock, doom en grunge. Wel laat dat nu juist de perfecte opsomming zijn van alle stijlen die het nummer doen voortrazen. Gitarist Marvin Dinneweth trekt goed zijn plan. Bassist Jeroen Moerman en drummer Arno Cottyn vormen de sterk gespierde ritmesectie. Knap hoe ze dit allemaal met zijn drietjes uit hun hoed toveren.

De stijlen volgen mekaar op en toch vormen ze samen één organisch geheel. U consumeert deze plaat (of dit nummer) het best in één lange trip om zijn kracht ten volle te voelen. De outro is een simpele akoestische gitaar die ons back to earth brengt. Verstilling en rust na een intense trip. Wie ze live gaat bekijken doet best zijn veiligheidsgordel aan. U weze gewaarschuwd.

Grotto speelt op zaterdag 19 oktober op het Desertfest in Trix.