Home ReviewsAlbum Reviews GEWALT – Doppeldenk (Clouds Hill)

GEWALT – Doppeldenk (Clouds Hill)

by Patrick Bruneel

Uit Berlijn komt het trio Gewalt aangewaaid dat, toch de term die ze zelf hanteren, Duitse wut wave maken. Het is niet het enige vreemde aan deze band. Ze worden gepropageerd als trio, maar blijken volgens het hoesje met zijn vieren te zijn. De bandnaam is Gewalt, maar er duikt overal de naam Violence op, alsof Engelstaligen het woord Gewalt niet kunnen lezen.

Soit, ze begonnen te spelen in 2016 en brachten eerst een hele reeks singles uit (elf!) alvorens ze hun debuutalbum Paradies (2021) uitbrachten. En nu is er de opvolger Doppeldenk, wat blijkbaar niet echt een makkelijke bevalling was. Eerst probeerden Patrick Wagner (gitaar, zang, Roland TB-303) en Helen Henfling (gitaar, Roland 303, keyboards, zang) het in een studio in Wenen, maar die week leverde gewoon niets op. Geen inspiratie, de gitaren beu, het werkte gewoon niet.

Ze kochten een Roland TB-303, begonnen opnieuw en plots stroomde het uit hun koppie en hadden ze binnen een dag of tien het materiaal voor Doppeldenk. Tien nummers waarin diverse stijlen passeren, maar met één gemeenschappelijk doel: de mensen die het horen aan het dansen zien te krijgen. Of dat gaat lukken durven we nogal te betwijfelen gezien verre van alle nummers prijsbeesten zijn geworden. Daarvoor is het soms een beetje te veel mossel noch vis.

Wut wave of industrial powerhouse, het zijn maar termen die Gewalt zelf gebruikt. We horen namelijk net zo goed invloeden uit de neue Deutsche welle, hier en daar een beetje electro en postpunk en inderdaad, heel wat extra invloeden door het gebruik van die Roland TB-303 uit de acidtechno en acid house, waar het toestel tot in den treure werd gehanteerd.

Gewalt wil o zo graag in het rijtje staan van onder meer Nine Inch Nails of The Prodigy, maar daarvoor zijn ze toch wat te ondermaats. Niet dat het slecht is hoor, de mayonaise pakt gewoon niet. Misschien moeten ze doen zoals Diependaele: veel frietjes eten.

Website