Home ReviewsAlbum Reviews FILIBUSTER – Quiet Part Out Loud (Fons Records / Gazer Tapes)

FILIBUSTER – Quiet Part Out Loud (Fons Records / Gazer Tapes)

by Bootsie Butsenzeller

Debuteren deden ze drie jaar geleden met hun Future Anachronisms album, en na drie vooruitgeschoven singles is er nu die gloednieuwe plaat in een samenwerking tussen Fons en Gazer. De vier heren hebben wortels in klassiek, jazz, avant-garde en punk, maar hun gemeenschappelijke voeten staan overduidelijk in de plassen van de betere 90’s indierock en kennen hun klassiekers.

© Filibuster

Opener Millennial Sugardaddy houdt alvast het midden tussen de twee iconen Fugazi en Nirvana, inclusief ijzersterk refrein, dynamische intervals en de nodige stopkes. De Sebadoh sound en ome Lou z’n songschrijverskills zijn dan weer niet ver weg in Scatterbrain en Tunnelvisionary. Ook meer ingetogen pracht die ons dan weer legendes Slint voor de geest halen krijgen we voorgeschoteld in Lofi Insane en Oddballs waar de dissonante gitaaruithalen naar het einde toe ‘climaxeren’ met spacey stofzuigersounds, heerlijk. Een oorgastisch gitaarduel tussen Pavement en Sonic Youth geruggensteund door een uiterst solide ritmesectie is ons deel in Gazebo.

Als er wat meer rechttoe rechtaan gerockt wordt, zoals bijvoorbeeld A Problem (In A) of single Can’t Unfriend Yourself, zit er toch een melancholische ondertoon in. Gevoelige rockers dus die Filibusters en dat bewijst ook de langste track van de plaat Wish You Were In Treatment, dat z’n meeslepende kracht met weidse gitaren en vocalen haalt bij My Bloody Valentine.

De plaat in schoonheid afsluiten doet zanger/gitarist Karl Stroobant op z’n eentje in een Untitled track.

De inspiratiebronnen liegen er niet om, er wordt echter bijzonder divers en met genoeg eigen smoel mee omgesprongen om van een spannende plaat te kunnen spreken die dan nog eens in zeer goede productionele handen was van Bert Vliegen (Teen Creeps).

FILIBUSTER: FACEBOOK – INSTAGRAM
GAZER TAPES: FACEBOOK – BANDCAMP
FONS RECORDS: FACEBOOK – BANDCAMP – WEBSITE