Home ReviewsAlbum Reviews FICTIONS – Made To Measure 47 (Crammed Discs)

FICTIONS – Made To Measure 47 (Crammed Discs)

Het Brusselse Crammed Discs bouwde een gedegen reputatie op met de memorabele reeks Made To Measure. Sinds het begin van de eerste incarnatie, waarbij componisten veelal instrumentale muziek componeerden die als neoklassiek, kamermuziek, ambient, elektronica, minimalisme, soundscape en soms experimentele rock kan worden weggezet, kwamen vijfendertig albums uit in de periode 1983-1995.

Het idee voor de titelreeks is eigenlijk eenvoudig: muziek die, fictief, op maat wordt gemaakt voor andere kunstdisciplines zij het film, theater, dans of video. Om meteen hun eigen motto te doorkruisen verschenen er ook platen die echt als soundtrack dienden, waarvan de muziek van John Lurie (The Lounge Lizards) voor films van Jim Jarmusch (Stranger Than Paradise en Down By Law) wellicht de bekendste zijn en tegelijk het meest tot de verbeelding spreken.

Het fijne aan de waaier artiesten die een of meerdere albums uitbrachten in de Made To Measure-reeks is wel dat het gros ervan later wel met allerlei regisseurs samenwerkte, en niet van de minste: Bernardo Bertolucci, Wim Wenders en Maurice Béjart om er een paar te noemen.

De laatste paar jaar wordt het label geleidelijk aan weer tot leven gewekt middels een exquise keuze aan heruitgaven én, belangrijker, ook nieuwe albums zien het licht. Fictions is er zo eentje. Oude getrouwen Benjamin Lew met Steven Brown zijn de enige overblijvende van de oorspronkelijke reeks die op dit acht nummers tellende verzamelalbum zijn vertegenwoordigd. A.D.Sur La Cart’e is het resultaat van de eerste samenwerking tussen beiden sinds de jaren 1980 en het nummer laat meteen horen dat ze het nog niet zijn verleerd.

Het verdere deelnemersveld spreekt al net zo tot de verbeelding, zeker voor wie een beetje thuis is in de huidige meer experimentele muziek in al zijn gedaantes. Veelal instrumentale nummers die helemaal in de lijn liggen van de reeks zorgen in ons hoofd voor nostalgisch terugdenken aan platen van bijvoorbeeld Peter Principle, Harold Budd, Aksak Maboul, Minimal Compact en Fred Frith, die allemaal albums maakten voor deze reeks.

De huidige helden zijn onder meer Félicia Atkinson, Christina Vantzou, Mary Lattimore, Inne Eysermans (Amatoski) en de samenwerking tussen Lucrecia Dalt, Camille Mandoki en Matias Aguayo. Over de grenzen heen kijkend vormt Fictions een eclectische staalkaart van waar de reeks nog steeds voor staat: ietwat dromerige muziek die perfect voor een film, theaterstuk of dansvoorstelling kan worden gebruikt. Leuk is ook dat de nummers steevast werden opgenomen met het oog op de reeks, waardoor Fictions niet zomaar een zoveelste verzamelplaat is maar een behoorlijk coherent klinkend geheel is geworden.