Home ReviewsAlbum Reviews FACTHEORY – 3Sand1D (K1L records)

FACTHEORY – 3Sand1D (K1L records)

Uit de as van bands uit de jaren 80, 90 en  2000 zoals o.a. Dirty Time, Petit Futur, Amazing Games en Unsaid, ontstond een vijftal jaar geleden Factheory. Deze Brusselse band laat in zijn geluid de onstuitbare melodieën uit de darkwave sonisch versmelten met electrotrends en postpunkrock. Vandaar ook de verwijzing van hun bandnaam Factheory naar het legendarische Factory-label, dat Joy Division bij de geboorte onder haar vleugels nam. Met Joy Division als grote invloed voor alle vier de bandleden, staat Factheory stevig gebed in de postpunksound, ook al evolueerde die naar een bijna romantisch melodieus postpunkgeluid met diverse invloeden, van Sophia tot Noir Desir.

Na twee ep’s en drie singles, volgt nu hun derde ep 3Sand1D.  In vier nummers die divers van stijl zijn, met zowel Engelse als Franse, poëtische teksten, worden wij meegesleept in hun hypnotiserend schemerige melodieën.

Subutex is een aanstekelijke rocksong, met diepe basdreunen waarbinnen de zanglijn knap helder klinkt, terwijl Shelter in een mix van dub en electropop eerder richting donkere punkwave gaat. In Désormais horen we een werelds geluid in de ritme-elementen die zich in een zwoel duistere kamer bewegen tussen de afwisselend opgewekte als melancholische vocals van zanger Bruno Uyttersprot. Met afsluiter Souvent laten ze horen dat diepe bassen en synth-laagjes ook voor hen dé formule is en blijft om in die postpunkscene te staan. De gitaar is in deze track ook een knappe rol weggelegd.

Helemaal ingepakt hebben ze ons (nog) niet, maar zeker de moeite om hen eens live te gaan ontdekken!

3Sand1D is digitaal en op cd verschenen bij het label K1L Records en volgt op 5 januari 2022 ook op vinyl.

Op 25 januari 2022 kan je Factheory live aan het werk zien in Seneffe waarna ze in hun tournee ook al zeker in Luik, Brussel, Genval en Doornik passeren.