To resume: hervatten… Er zijn er niet veel die het hen na doen, maar 23 jaar na hun eerste en enige album Advanced Technology doet Empirion het gewoon. Empirion startte met Oz Morsley, Jamie Smart en Bob Glenie, die helaas in 2005 de strijd tegen kanker verloor. Ze kwamen zelf uit Essex en werden sterk beïnvloed door een van de grootste electrobands The Prodigy (ook uit Essex), toen Smart als dj mee was met The Prodigy op tournee.
Hervatten dus. Met Resume, hun tweede release, lieten ze een nimmer ingeslapen fanbase de draad oppikken met een elektronisch dance-album dat de geest van 1996 oproept, met het geluid van 2019. Dat die fanbase alert bleef, ligt misschien aan het feit dat hun debuut zowel aansloeg in de elektronische dance-scene als in de EBM-/industrialscene. Of aan het tijdloze meesterwerkje dat ze afleverden met hun hit-remix van Firestarter (The Prodigy) maar ook de zovele andere remixen voor grote bands als Front 242, Fluke, Praga Kahn, China Drum en Cubanate. Hoewel de populariteit van Empirion-bandlind Oz Morsley met zijn soloproject Kloq er misschien ook voor iets tussen zit.
Wanneer de titeltrack opent, krijgen we meteen de Prodigy-like-industrial-sound te horen. Sterk opgebouwde elektronische sounds die slingerend uitgestoten worden waarbij ze er toch in blijven slagen ook een trance-atmosfeer neer te zetten. De bandnaam zelf wordt door een robotstem in S.E.T.I. uitgezongen, terwijl steeds duidelijker wordt dat Empirion ook na 23 jaar wachten ons nog steeds weet te boeien met sterke beats, waanzinnige elektronische melodieën en old school EBM- en elektro-elementen.
De noisy, vervuilde elementen en strakke drumlijnen in They’re In My Dreams laten dan weer Nitzer Ebb-invloeden horen, wat dit nummer een club hit-allure geeft. We kregen Red Noise vorig jaar al te horen toe het samen met I Am Electronic op ep verscheen. Zwaarder donkere beats drijven Red Noise op en het krijgt iets verontrustends mee… ‘Raise your head, raise your heart, raise your hands, raise your voice!’
Langzaam aan bouwt Stepper optot een uptempo intense track. Knap, maar als we één nummer als onze favoriet mogen uitkiezen, is het ongetwijfeld Hate The Hate. Met van woede doordrongen vocalen zetten ze – in een nochtans vrij rustig instrumentaal kader – een sterke agressie neer, doordrongen van haat en weerzin. Een sterke oproep tégen alle haat. Die agressieve ondertoon vinden we ook terug in A.D.S.R., hoewel deze bulkt van een energieke dynamiek.
Resume lijkt naadloos aan te sluiten bij het oude materiaal van Empirion. En met nummers als I Am Electronic en Hate The Hate, inhoudelijk over de strijd tussen mens en technologie, misschien nu nog relevanter dan in 1996. Van een knappe comeback gesproken!
Empirion bewijst met Resume dat het samensmelten van elektronische muziekstijlen nog steeds hun sterkte is. Het album is verkrijgbaar op cd en in beperkte oplage ook in een hardcover artbook-editie (36 pagina’s) met een exclusieve bonuscd met 6 extra tracks.