Home ReviewsAlbum Reviews ELDERSEER – Drown in The Shallowness (Meuse Music Records)

ELDERSEER – Drown in The Shallowness (Meuse Music Records)

by Serge Timmers

“Ze maken geen muziek meer zoals vroeger.” Die uitspraak valt wel eens tijdens een geanimeerd gesprek over hedendaagse muziek. Vooral fans van het eerste uur hebben er last van. Mensen die dwepen met old-school albums van My Dying Bride, Anathema en Katatonia bijvoorbeeld, om eventjes in de wereld van logge, zware en trage muziek te blijven. Maar voor die mensen is er goed nieuws. De gouden jaren negentig zijn weer helemaal terug met deze versmachtende doomplaat van het Engelse Elderseer.

In’t kort: Drown In The Shallowness is een heerlijk album geworden. Als voorproefje lieten ze onlangs een video voor Under A Dark Sky los.

Under A Dark Sky is de tweede track op Drown In The Shallowness. Het is ook het ideale nummer om de fans warm te maken voor het volledige album. Het is traag, soms mid-tempo, heavy maar melodieus en komt met genoeg variatie om het geheel interessant te houden. Elderseer maakt gretig gebruik van de aloude succesformule in doommetal, net zoals bands als November’s Doom en Woods Of Ypres dat deden.

Hier en daar duiken invloeden uit de blackmetalwereld op, vooral dan in de brute vocalen. Ook die variëren dat het een lieve lust is, van cleane zang tot grunts en screams. Naast de traditionele doommetalklanken krijgen we ook af en toe invloeden uit oud Engelse folk te horen. Opener Gilded Shackles maakt er gebruik van en het lichtjes geniale This Aesthetic Life heeft er flarden van. Dat maakt het album alleen maar beter en gevarieerder. De epische afsluiter van deel een van dit album is dan weer een instant klassieker. Drown in The Shallowness of it All is een duister en melodieus meesterwerkje om duimen en vingers van af te likken.

Naast de vier nieuwe nummers, opgenomen in 2022, krijgen we ook de vier nummers uit de in 2018 verschenen ep Blind Us As One op ons bord. Hier wordt duidelijk dat Elderseer een evolutie heeft doorgemaakt, van een band die zwaar is beïnvloed door de funeral doom van bands zoals Evoken en Ahab tot een meer melancholische en melodieuze act die klaar lijkt voor het grote doompubliek. Uiteraard komen namen als Paradise Lost en Swallow The Sun dan bovendrijven. Maar om Elderseer een kloon van onze favoriete old school doommetalbands te noemen, is een brug te ver. Het is gewoon een steengoede band waar we nog veel van gaan horen. Althans, dat zou – gezien de grandeur en kwaliteit van deze plaat – toch moeten.

Drown In The Shallowness is een knap eerbetoon aan een diep emotioneel genre, een gitzwart album dat de aandacht van elke old school fan verdient.

bandcamp / facebook / instagram