Home ReviewsAlbum Reviews DIRTY UNDIES – Mantinho! (Eigen Beheer)

DIRTY UNDIES – Mantinho! (Eigen Beheer)

by Bootsie Butsenzeller

De fijne vuile onderbroeken van en met bezieler, drummer en producer Terry Beks die in een ander universum ook als elektronaut KID door het leven gaat, zijn er weer. Het warme water om dat ondergoed te wassen, hebben ze alvast niet uitgevonden. De 10-koppige band serveert simpelweg zonovergoten ska, doen dat uitmuntend, maar mixen die basis zoals een goeie Long Island Ice Tea wél op een fraaie manier met een hoop originele ingrediënten, zodat er toch heel wat te snoepen valt.

Zo krijgt Matahari uiteraard een Oosterse bolwassing mee, klinken Grammelot en The Rapture alsof Calexico en The Specials elkaar hartstochtelijk zoenen. Sluipt er wat Morricone subtiliteit in Devotchka en lenen de vocalen van Fight The Throng de frasering van dEUS z’n Fell Off The Floor Man.

De Bijbelse vloedgolf van Psalm 69 vertaalt zich in de muzikale versie als een wervelwind die uit verschillende windrichtingen tegelijk blaast: disco bleeps, afro ritmiek, funk zowel als surfgitaren en een basisthema dat weggelopen lijkt uit een 70’s gameshow. Het haar danig in de war maar met benen die dans-spasmen niet kunnen onderdrukken. Welgekomen is dan het met joint tussen de lippen hangmatsfeertje van single Soundboy. De titeltrack trekt nog één keer alle registers open. Beks haalt er een KID synth bij, drumt een stevige dancebeat en de blazers blazen de longen uit hun lijf.

Wij hebben ook onze reuze badeend al opgeblazen, wie heeft er een zwembad, een goeie muziekinstallatie én een cocktailbar in z’n tuin?