Home ReviewsAlbum Reviews DIJF SANDERS – Supra (Unday Records)

DIJF SANDERS – Supra (Unday Records)

Er zijn zo van die albums waar je volledig in opgeslorpt wordt en er eigenlijk niet meer uit wil geraken. Het nieuwste album Supra van onze landgenoot Dijf Sanders is zo eentje met een enorme verzwelgende aantrekkingskracht. Sanders laat zich graag inspireren door zijn reisavonturen buiten de Europese buitengrenzen. Zijn ervaringen en indrukken werden al op vorige albums zoals Java (Indonesië) en Puja (Nepal) in zijn composities verwerkt.

Op Supra laat de multi-instrumentalist zich bezielen door een eeuwenoude muzikale traditie uit Eurazië, de Georgische polyfonie die door UNESCO op de lijst van het immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid is gezet. Sanders weeft de veldopnames en impressies van zijn reis doorheen het Zuid-Kaukasische land in een verfijnde combinatie van meerdere zelfstandige zanglijnen (onder andere de stemmen van het Amerikaanse Imeri Folk Etnic Ensemble dat werd opgenomen in het Folklore State Center van Tbilisi) en elektronische melodieën.

Het album laat zich niet alleen opmerken door een ruime muzikale diversiteit. Supra laat een krachtige, emotionele sfeer los met etherische zangpartijen en intelligente elektronische wolken met zowel ambient als IDM raakvlakken. We krijgen de raadselachtige klanken van een Chianuri (een traditioneel Georgisch strijkinstrument) te horen in de innemende track Water of Chailuri die ons in een droomachtige toestand bracht met de combinatie van ijle synth-klanken en droefgeestige zanglijnen.

Supra staat bol van experimentele hoogstandjes en intens krachtige gemoedsbewegingen die we ook bij de Armeense grootmeester van de Duduk Djivan Gasparyan en de Turkse experimentele artiesten Cihan Gulbudak (Meczup) en Barkin Engin (bekend van zijn samenwerkingen met Karen Willems) te horen krijgen. Dijf Sanders laat met Supra een klein meesterwerkje op ons los waarbij niet alleen een rijke verscheidenheid aan emotioneel geladen composities te vinden zijn maar ook een vorm van verbondenheid met de rijke Georgische cultuur ontstaat.

Facebook – InstagramBandcampSpotify