Home ReviewsAlbum Reviews CHRYSTABELL & DAVID LYNCH – Cellophone Memories (Sacred Bones)

CHRYSTABELL & DAVID LYNCH – Cellophone Memories (Sacred Bones)

by Mark Van Mullem

Misschien kwam je al in contact met Sublime Eternal Love, de opmerkelijke hypnotische en intrigerende song die Chrystabell & David Lynch eind juli uitbrachten als single. Lichtjes betoverd en of bedwelmd, op zijn minst onder de indruk of gefascineerd door deze compositie? Dat verbaast ons absoluut niet. En ja, wij ook! Op Cellophane Memories, vind je deze magische compositie als hekkensluiter van het album. En dan heb je er al een hele reis doorheen verschillende werelden of zelfs dimensies op zitten. Een wonderlijke luistertrip van iets meer dan een halfuurtje.

Fans van de films van David Lynch en daarbijhorende sfeerschepping en bij uitbreiding eigenlijk iedereen, raden we aan om zich onder te dompelen in de intens mooie soundscapes en composities met de zalvende zwoele stem van Chrystabell op Cellophane Memories. Hoe vaak gebruikten we al Lynchiaans in sommige besprekingen? Een weinig voor de hand liggend dat de term volledig op zijn plaats blijkt bij dit auditieve meesterwerkje van de meester zelf, niet? Want, jawel, het is allemaal behoorlijk Lynchiaans!

De nieuwe plaat is alweer het derde album dat het duo samen maakt, en zoals Twin Peaks-fans natuurlijk weten, speelde Chrysta Bell (de echte naam van actrice, fotomodel en zangeres Chrystabell) de rol van agente Tammy Preston in Twin Peaks: The Return.

De inspiratie voor het album haalde David Lynch uit een visioen dat hij had tijdens een nachtelijke wandeling door een bos met hoge bomen. Lynch zag een groot helder licht over de boomtoppen. Lynch herinnert zich nog dat dat felle licht de stem van Chrystabell werd die hem een geheim vertelde. De mysterieuze convergenties tussen licht en geluid, dag en nacht, een hemel vol sterren en een donker bos, leidden tot Cellophane Memories.

Voor het album reisde het duo door verschillende portals, zo luidt het. “We lieten vele deuren open, om erdoor te kunnen wandelen en verwonderd ter geraken”, aldus Chrystabell.

De tien composities op het album hebben allemaal een zwoele zweem van mysterie over zich. Hadden we de term Lynchiaans al gebezigd? Volgens de makers situeren de songs zich in sprookjesbossen, op bergtoppen maar ook op schemerige snelwegen of in donkere slaapkamers. En het duo heeft nog meer uitleg klaar over hoe de muziek te interpreteren en waar die te situeren, maar is dat niet aan de luisteraar om dat allemaal zelf te ontdekken? Wij vinden van wel.

We geven je alvast mee dat je deze plaat idealiter beluistert in zijn geheel, met de hoofdtelefoon op. Dat bevordert, zeker bij dit werkstuk, de intense ervaring en beleving. Waarom niet met een goed glas wijn of iets sterkers erbij? Ga er dus rustig bij zitten en laat het binnenkomen. Laat de stem van Chrystabell zich zachtjes in je gehoororgaan nestelen, geniet van de zachtheid ervan en ervaar de impact.

Het intense luisterparcours dat Sublime Eternal Love voorafgaat bestaat verder uit donkere parels als She Knew, The Sky Falls, You Know The Rest, So Much Love, Two Lovers Kiss, The Answers to the Questions, With Small Animals, Reflections in a Blade en Dance of Light.

Een favoriete compositie noemen is haast onmogelijk, net omdat alle songs een geheel vormen, met Chrystabell’s wonderlijke stemgeluid als gids, soms in loop en meerlagig in meerdere harmonieën. De muzikale begeleiding, effecten, gitaar, reverb en orchestratie is van de hand van David Lynch zelf en van de in 2022 overleden componist Angelo Badalamenti.

Met Cellophane Memories stellen Chrystabell en David Lynch zich de steeds terugkerende vraag “Wat is mysterie?”. Het raadsel zal ook nu niet opgelost geraken maar ondertussen heeft de luisteraar zich wel laten onderdompelen in een beklijvende en intrigerende luistertrip. Sprookjesachtig, beklemmend, atmosferisch en donker. Lynchiaans, quoi!

Een aanrader dit album, de film denk je er dan zelf maar bij. Voor de single kan je alvast de door David Lynch geregisseerde videoclip bekijken.

Cellophane Memories is sinds 2 augustus uit op het Sacred Bones-label.
Chrystabell • Instagram, Facebook, X