Home ReviewsAlbum Reviews BYSENSES – People – (Wool-E Discs).

BYSENSES – People – (Wool-E Discs).

Didier Dewachtere is de man die muziek maakt als BySenses, en met People aan zijn derde album toe is, meteen een dubbelcd trouwens. Daarbij vormt cd 1 de kern van de plaat, terwijl cd 2, toch ook meer dan een half uur, dient voor remixen of tegenstellingen (Long Memo tegenover Short Memo bijvoorbeeld). Tegelijk krijgt cd 2 een iets dansbaarder geluid mee, waarop we de talloze mensen wier gezicht de mooie, uitklapbare hoes siert, in ons hoofd allemaal samen een dansje zien plegen. De foto’s werden trouwens allemaal genomen door Sarah Joos.

Samen, inderdaad, want People draait om mensen. We zijn allemaal gelijk. De centrale quote op de hoes, zowel in het Engels, Frans en Nederlands luidt: “Niets rondom ons weerspiegelt de openheid van de mens. We zijn niet verkozen, we zijn mensen.” Dewachtere vat zo op zijn manier de tijdsgeest, waar migratie en leren samenleven een actuele problematiek is.

Zoals ook het geval op de vorige albums neemt Dewachtere de hoofdmoot van de muziek op zich. Hij nodigt voor de stemmen echter wel Thomas Betsens ( People en Sensitivity, beiden meer dan 19 minuten) en Greet Laebens (samples op de twee versies van Before Birth) uit. Ene Frakke drumt op Nightdancer, een verstandige keuze want die drums vormen een meerwaarde op dit stuk.

De muziek is eigenlijk vooral geïnspireerd door grote namen in de sythesizermuziek als Klaus Schülze, Tangerine Dream, Jean-Michel Jarre, Vangelis en bij uitbreiding heel wat van de heruitgaves van vroege, vooral Duitse, synthesisermuziek op het gerenommeerde label Bureau B.

Dewachtere heeft echter ervaring genoeg om het daar niet bij te laten. In het gros van de nummers verweeft hij minimale techno met die invloeden, waardoor BySenses toch meer een eigen geluid krijgt. Dat wordt nog extra benadrukt in de nummers waarin stemmen een hoofdrol spelen. Zoals in afsluiter Live Post X sessions (van cd 2) waar Betsens zich helemaal mag laten gaan met ijle stemgeluiden. Het is ook maar een mens natuurlijk.

Bandcamp

Wool-E