Home ReviewsAlbum Reviews BOROKOV BOROKOV – Enkel Duetten (Rotkat Records)

BOROKOV BOROKOV – Enkel Duetten (Rotkat Records)

by Jeroen De Weder

Borokov Borokov had met het nieuwe album Enkel Duetten een duidelijk conceptalbum in gedachten. Het draaide enigszins anders uit want ook trio’s en quatro’s vonden hun weg naar de plaat. De band nodigde een resem gekende en minder gekende muzikanten uit om een erg divers album te maken. Enkel Duetten werd een verzameling van elf Nederlandstalige nummers waarop 26 mensen meedoen.

(c) Borokov Borokov

Een registratie van een poging om meer dan 10 verschillende muzikale genres te vertolken, uitgebracht op label Rotkat Records. De nedertronische muziek, een mix die gaat van pop over disco tot trance en nog wat stijlen, ondersteunt, relativeert of versterkt hilarische, confronterende of dubieuze boodschappen. We hebben aandachtig geluisterd naar de tekst, weggedroomd bij fraaie soundscapes, spaarzaam op het ritme geknikt en uitbundig gedanst op funky beats.

We hebben gegrinnikt bij Oude Telefoen, Godverdomme en Doordeweekse Man. We werden verward door Dubbele Gevoelens, Deurenkomedie en Trekkers en Duwers. We mijmerden na het beluisteren van Halfvier, Bachelor Beat en Of. Hoe verschillend de nummers op de plaat ook zijn in boodschap of muziekstijl, ze vertellen elk een verhaal die de luisteraar tot aandacht dwingt.

De zorgvuldige geselecteerde gastmuzikanten spelen geen bijrol maar zijn minstens evenwaardige partners in de composities, er is duidelijk goed nagedacht over de keuze van gast én nummer. Borokov Borokov speelt het nieuwe werk de komende tijd live op diverse plaatsen in binnen- en buitenland. Of alle gastmuzikanten erbij zullen zijn, valt sterk te betwijfelen maar laat dat geen reden zijn om niet te gaan!