Home ReviewsAlbum Reviews BEN HOWARD – Collections From The Whithout (Island Records)

BEN HOWARD – Collections From The Whithout (Island Records)

Toen Ben Howard in 2011 het album Every Kingdom uitbracht, werd de Engelse singer-songwriter gebombardeerd tot posterboy en werd hij in hetzelfde hoekje als Ed Sheeran gestoken door de media en platenfirma. Alleen dacht Howard er anders over. Hij wou niet de typische singer-songwriter zijn en ging op de volgende albums I Forget Where We Were en Noonday Dream op avonturentocht. Dat werd hem niet in dank afgenomen door zijn fans. In Vorst Nationaal kreeg hij zelfs “boring” uit de zaal te horen terwijl Howard reageerde met: “Did you buy a ticket to hear songs from Every Kingdom? That was a fucking stupid idea.”

© Ben Howard

Het was afwachten of Ben ook koppig zijn eigen weg zou volgen op zijn vierde album. Voor het grootste deel is dat zeker zo. Hij kreeg voor dit album hulp van jazz drummer Yussef Dayes, Kate Sables van This Is The Kit, James Krivichenia van Big Thief en Kyle Keegan van Hiss Golden Messenger. Rob Moose (bekend van zijn werk met Bon Iver, Laura Marling, Blake Mills en Phoebe Bridgers) deed de mixing en Aarno Dessner (The National, Sharon Van Etten) nam de productie voor zijn rekening. Door met deze artiesten samen te werken koos Howard er opnieuw voor om geen Every Kingdom deel II te maken.

Openingsnummer Follies Fixture zet de toon voor het hele album. Het pakkende nummer met enkele sombere pianoklanken is gevuld met vreemde soundscapes die uit de hoed van Bon Iver zouden kunnen komen. Akkoord met de single What A Day levert Howard een redelijk typische singer-songwriter song af, maar als je goed luistert dan hoor je dat hij er kleine details aan toevoegde die het ook weer een atypisch nummer maken.

Op de meeste songs van deze plaat kiest Howard de avontuurlijke weg. Voor een paar songs houdt hij zich een beetje in zoals in Far Out. Met Rookey zet hij zelfs een akoestisch pareltje neer waarop hij enkel zichzelf begeleidt op gitaar. Back to basics.

Howard deed in deze Collections From The Whiteout weer eens koppig zijn zin, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Alleen zullen de fans van zijn debuutalbum nu wel voorgoed afhaken.