Home ReviewsAlbum Reviews ZIMMERMAN – Wish You Were Here (PIAS)

ZIMMERMAN – Wish You Were Here (PIAS)

In 2016 bracht Balthazar-bassist Simon Casier zijn solodebuut The Afterglow uit onder het pseudoniem Zimmerman, een naam die hij haalde van het paspoort van Bob Dylan. Op 1 december 2018 veranderde het leven van Simon echter compleet. Op die dag maakte zijn broer Wannes (gitarist van Astromancer) een fatale val. Hij raakte in coma en zweefde wekenlang tussen leven en dood, al snel werd echter duidelijk dat Wannes het helaas niet zou halen. Op 23 januari 2019 overleed hij, amper 34 jaar.

Simon had een heel goede band met zijn broer, in hun tienerjaren zaten ze bijna dagelijks samen om muziek te maken. Ze speelden net zo lang tot er iets ontstond dat op een liedje leek.

© Zimmerman

Wish You Were Here is een eerbetoon aan en een afscheid van Simons broer. Hij maakte het album als therapie, het werd geboren uit een acute behoefte. Verwacht geen vervolg op The Afterglow dat vol stond met sprankelende nummers. Dit is (uiteraard) een volledig andere plaat. Het is een bijna 47 minuten lange trip waarin alle songs in elkaar overlopen waardoor ze eigenlijk één lange track vormen. Simon begon aan deze plaat met één melodie en een titel; uiteindelijk groeide het uit tot een lang, wondermooi requiem.

Simon Casier nam naast de vocals ook de bas, gitaren, piano, percussie, synths, steeldrum en viool voor zijn rekening en kreeg verder ondersteuning van Laurens Billiet (Admiral Freebee, Douglas Firs), Senne Guns, Jo Hermans, Noémie Wolfs, Jasper Maekelberg en de stijkers van het Budapest Art Orchestra.

Het is een pakkende, ontroerende plaat waar je van begin tot eind kippenvel bij krijgt.

In het begin van het album klinkt de muziek ingetogen met enkel percussie, een sombere keyboard en de warme stem van Simon. De melodie wordt stilaan kracht bijgezet door de steeldrum en de flugelhorn van Jo Hermans. Dan volgt een instrumentaal jazzy stuk dat uitgroeid tot meeslepende, donkere electro waarin Simon samen zingt met zijn wederhelft Noémie Wolfs. Wat later blijft enkel de basis drum over die het gezelschap krijgt van de bas en de steeldrum. Nog verder komt het orkest erbij en wordt het allemaal vrij bombastisch en emotioneel intens. Het album eindigt vrij ingetogen, zoals het begon.

Wish You Were Here is een prachtig eerbetoon waarin Simon de liefde voor zijn broer van zijn puurste kant toont. Dit is geen toegankelijk popplaat, wel een emotionele trip die je van in het begin bij je nekvel grijpt. De plaat laat zien dat Simon Casier echt wel een geweldige songschrijver is.

Op 29 juli stelt Zimmerman Wish You Were Here voor op het M-idzomer festival in Leuven