Eerder dit jaar hadden we het er al even over in Uitheems Geduister: Zeresh, het darkfolkproject van Tamar Singer, en de neoklassieke band Autumn Tears brachten samen het split album Widowing / Posessing uit. En dat kunnen we niet zomaar links laten liggen, want samen verspreiden ze een sound van verlies en obsessie met een donker glinsterend randje in hun begeesterde zang. We krijgen op deze split zeven tracks van Autumn Tears voorgeschoteld op Widowing en zes op Posessing van Zeresh.
De thema’s op Possessing gaan over obsessies die mensen hebben voor mekaar en bewandelen de dunne lijn tussen liefde en bezit en de sluimerend doodse niet-bestaande relaties. De teksten zijn gebaseerd op sonnetten van Shakespeare en poëzie van John Clare. Singer werkte samen met andere muzikanten voor dit album zoals Déhà (Déhà, Slow), Sara Krasemann (Darkwood, Kali Nada), Davidavi Dolev (Subterranean Masquerade) en haar man Michael Zolotov (Kadaver, Necromishka).
Erg rijke tracks krijgen we te horen van Zeresh, hoewel ze één voor één ook ingetogen en afgewogen klinken. Met gepulk van snaren, de rijkdom van strijkers wordt het folkgehalte in The Secret (I Loved Thee) gebracht, terwijl we ook experimenteel galmende soundscapes te horen krijgen die de melodie met begeesterende zang dragen.
Gitaren gaan over van noisy riffs naar zuiver getokkel, waarachter effecten uitgesponnen worden. De bitterheid in Disgrace (Thou Dost Hate) kunnen ze niet verbergen. Wél bewijst het het kunnen om ‘klassieke’ folkelementen te vermengen met actuele postmetal- tot dark ambient-sferen.
Een doffe warmte zwoelt zich doorheen If Ever The Time Comes in verzengende akkoorden, galmende zang, en een diepe ruis die de track nokvol vult. De ernst van de inhoud dringt pas door, als de zang verstoord chaotisch begint te klinken, afgewisseld met het onheilspellende. Terwijl het instrumentale diep, zwaar en traag door kabbelt. Een fantastische track.
Het is de tremor die Singer in haar stem kan leggen, die pas in Foes Command (Parts Of Thee) écht opvalt, die misschien het hoogste folkelement toevoegt, hoewel we haar even goed in een doom-/dark ambienttrack horen passen.
Bezit is diefstal en zorgt voor fluctuaties in Possessing. Want op relationeel gebied wisselen golven van zich geliefd en bemind voelen dan ook af met het gevoel van verstikking. Die fluctuaties zitten mooi vervat in de track die van glinsterend zacht, naar bitter diep gaat en de geluiden daar volledig in mee vervloeien.
Het is ook knap dat Tamar in haar titels de link legt met Shakespeare’s werken. Zo kreeg Exorcising de ondertitel (I Do Not Love Thee). Ja, maar al te vaak voelt het als een duiveluitdrijving als een relatie beëindigd moet worden. Het emotioneel wegduwen, afscheid nemen, zich losrukken, verbannen… het gaat er ook in de track hard aan toe. De intro klinkt aanvankelijk rustig, maar zwelt aan tot een dreigend iets, gevuld met geluiden van paniek en chaos.
Met deze zes tracks overtuigt Zeresh ons helemaal van haar talent om stijlen te combineren in experimentele schoonheid! Meesterlijk.
Ted Tringo van Autumn Tears schreef zelf de zeven tracks voor Widowing en ook hij werkte samen met gastmuzikanten, waaronder Caroline Joy Clarke, Darren Clarke, Soroush Abedi, Ffione Elisa Williams en ook Tamar Singer.
The Stigma Of Serenity… Een serene, maar grootse intro van (harp?)getokkel, fluit,… klinkt heel natuurlijk, in al zijn glinsterende rust. De grootsheid in deze track zit hem in de zang die weids, klaar en open uithaalt, om weer uit te vloeien in het instrumentale. In dezelfde, zacht omhelzende en feeërieke stijl horen we ook Gleaming, That Which Frees Us To Follow en titeltrack Widowing.
De sereniteit is verdwenen, wanneer de theatrale vocalen het podium innemen in het filmische Unmaker Of Worlds, waarbij ook de avontuurlijke ritmes er uit springen. Ook The Bringer Of Balance laat eenzelfde zware beladenheid horen, met melancholisch trage strijkers en diepe drumslagen, in een prachtig verhalend duet.
Voorzien van Oosterse tinten, lijkt Of Sun, Sky And Rain een ver, uitheems sprookje te beschrijven met zachte gezangen, opwindende strijkers, belletjes en gelaagde chorussen die een klank van overwinning en hoop laten horen.
Meestal gaat men omgekeerd te werk, maar het lijkt ons een peulschil voor cineasten om bij deze soundtracksongs van Autumn Tears een film te schrijven!
Een album vol zwaarte, verbluffende zang en vooral sfeer. Postmetal en folk verglijden samen tot een mooi geheel op deze split.
Widowing/Possessing is digitaal en op cd verschenen. Bij de cd krijg je twee posters, één van elke band, cadeau.