Ze touren al even doorheen Europa en de VS en mochten al podia delen met bands als Front 242, Nitzer Ebb, DAF en A Split Second, ondanks het feit dat ze nog geen volledig album uitbrachten. Dat kan het EBM-/ coldwaveduo Ultra Sunn ondertussen wel afvinken, want hun debuutalbum Us is net verschenen.
Een gigantische tour dus, voor een jong project dat vrijwel meteen bij hun start (2020) sensationeel een plek veroverde in de donkere dans scene. Wij konden al enkele nummers van dit eerste Ultra Sunn album live goedkeuren op Grauzone-Festival in Den Haag (februari 2023), waar Sam Huge en Gaelle Souflet – al voor de tweede keer daar – het podium mochten vullen.
Het Brusselse tweetal drukt hun verlangen naar vernieuwing binnen het genre uit via thema’s, geluiden en samenwerkingen (met bv. Kontravoid, Kris Baha, Zanias, Curses, Sarin), allemaal in de traditie van klassieke EBM en Belgische elektronische muziek.
Het duo is ook actief in de kunst en mode, twee takken die dan weer inspiratie opleveren voor hun muziek. Zo creëert Ultra Sunn lichtgevende dance anthems die gaan over zelfbevestiging, de strijd tegen angst en voor gendergelijkheid, altijd met een inclusieve, krachtige en positieve geest.
“Het album heet US, zoals de initialen van ULTRA SUNN. Het is niet alleen een verwijzing naar twee platen waar we van houden, VU (Velvet Underground) en AM (Arctic Monkeys), maar weerspiegelt ook de meer persoonlijke teksten op dit album. De band tussen ons (Gaelle en Sam) is sterker dan ooit. Maar ook de band met een nieuwe muzikant die met ons mee gaat op tournee en de band die we hebben opgebouwd met ons publiek, hoe de concerten worden gedragen… We ervaren allemaal samen kracht en liefde. Het is ons album, het is van jou, het gaat over ‘us’”, leggen ze uit over de titel van hun debuut.
Op Us zetten ze hun positie als donkere dansmakers stevig vast, met negen nummers, waarin Sams diepe, donkere stem zich over Gaelle’s analoge synths en industrial drummachines.
Broken Monsters is de erg donker dansende openingshymne over de neiging van de mens om monsters en demonen te projecteren op onszelf. En aangezien ze alle ruimte innemen, hebben we de neiging om ons daarop te concentreren, terwijl de echte monsters degenen zijn die discreet en slaperig sluimeren op de achtergrond. “Hiermee drukken we uit dat we waakzaam moeten blijven, niet verblind moeten worden door onze eigen angsten en vooroordelen, want de slaap van de rede brengt monsters voort. De zoektocht naar een betere wereld is nog lang niet voorbij”, benadrukt het Brusselse duo terecht. De synths die koortjes creëren, geven ergens toch iets dromerig mee in deze verder erg strakke track.
Ook al zijn de zanglijnen / spoken words van Sam vrij monotoon van timbre, in This Is Not About You laat hij des te meer horen dat hij door intonatie en ritmiek daarin toch een sterke variatie kan steken. De donkerpoppende synthbeats worden hier heerlijk opgelicht door twinkelend snelle synthetische loops.
Some Ghost Could Follow is vrij klassiek opgebouwd uit strofes en refreinen en wat werkt dit goed! Het is vooral dat catchy refrein ook, dat – met al zijn elektrokoortjes – blijft plakken en erg meezingbaar / dansbaar is, in de stijl van VNV Nation, maar dan met betere teksten!
“Some ghost could follow
But don’t forget
there is no place for broken dreams
the streets are paved with regrets
they look much weaker than they seem”
Met een vleug mystiek onder de technisch strakke beats in de strofes en – ook hier – een catchy refrein dat volgt is You & Me lichtgevend mooi. Een dansnummer voor alle verliefden, want het gaat over de relatie tussen Sam en Gaelle (die ook naast het podium, in het leven staan als koppel): over de reizen die ze maakten, de plekken waar ze graag zijn, wat ze graag samen beleven…
Lost and Found draagt een bepaalde onrust in zich, door het contrast in tempo, in bittere duistere klanken, langere instrumentale passages en erg wijze percussieklanken.
Dé track van dit album is voor ons zeker Shake Your Demons. Een nummer over het onder ogen zien van je slechte gewoontes en angsten om deze te overwinnen met kracht en tederheid. De Belgische eighties EBM-invloeden zijn hoorbaar in het monotone, terwijl dat regelmatig gebroken wordt door zinderend eenvoudige synthtoetsen die aanhouden, voor de beats het weer overnemen. Naar het einde toe horen we daar dan een break uitbarsten, en die doet het hem helemaal: in complete Underworld-sfeer worden hier zomaar even een lading techno-elementen in ’t kwadraat toegevoegd!
The Truth bezit ook een hoog aantal techno-kenmerken, hoewel er ook passages in zitten, die eerder de dark minimal- richting uitgaan. Gracieuze synths openen Fall From Grace. Goeie zet, want die ‘vallen’ inderdaad een donkersnijdende, van borrelende beats voorziene, duisternis in. Een vrij zware track, met industrialdetails, die ons meesleurt in een darktrance…
De intro van The House laat meteen horen dat dit een buitenbeentje op het album is. Perfect om mee af te sluiten dus. Er wordt met loops en een traag ritme een ongelofelijk mooie opbouw gemaakt in dit volledige (en enige) instrumentale nummer!
Ultra Sunn slaagt er met zijn debuut in om electrosynth en industrial knap te laten samensmelten. Donker, erg humeurig, maar aanstekelijk, met hypnotiserende beats en lichtflitsen. Daar waar donkere electro EBM zoent, is het duo op zijn mooist, dus Sam en Gaelle hebben hun plek alvast gevonden!
Us is digitaal, op cd en in beperkte oplage op roze vinyl verschenen via het Canadese/ IJslandse label Artoffact Records.
Ultra Sunn stelt het album live voor op:
01/06 – Botanique, Brussel
08/08 – Fonnefeesten, Lokeren (met Crash Course In Science en Fragment)
Website / Bandcamp / Facebook / Instagram