Steve Leon Michielsen groeide op met de muziek van The Clash, The Smiths en The Cure en zette zijn eerste muzikale stappen in verschillende punkbands. Op zijn 30ste ontdekte hij de muziek van Townes Van Zandt, Hank Williams en Gram Parsons, dat bracht Steve op het idee om indie, country en folk te combineren met een vette knipoog naar de “paisley underground” van midden jaren ’80 (tegenwoordig noemen ze dat altcountry of indiefolk) met zijn band Steve Leon & The Accusations. Vorig jaar debuteerde de band met de ep Louche op het Duitse Off Label Records en daar waren we serieus van onder de indruk.
Nu is er de debuutplaat die, net zoals de ep, opgenomen werd op een 16-track analoge tape. Op die manier omarmd de band menselijkheid en imperfectie in tijden van AI gegenereerde muziek. Steve nam de productie voor zijn rekening in de Hoboken Hi-Fi studio en alles werd gemasterd door Bob Macc in Subertcentral.
De liedjes zijn gevormd door het leven in de wereld na de pandemie. De bruuske terugkeer naar “business as usual” heeft bij velen een zure nasmaak achtergelaten. Ultraliberaal kapitalisme lijkt steeds meer zijn eigen staart op te eten en drijft de wereld in sneltempo richting een onheilspellende toekomst. Een aantal songs op deze Borrowed Time Bonanza vormen voor Michielsen een uitlaatklep voor die frustratie. De andere songs leggen dan weer de zoektocht naar liefde en schoonheid in zijn onmiddellijke omgeving vast, terwijl de wereld uit elkaar lijkt te vallen.
De arrangementen op deze plaat klinken rijker dan op de ep, waardoor het geluid van Steve Leon & The Accusations nog intenser is geworden. De puurheid en oprechtheid werd echter behouden en dat maakt deze plaat ook zo mooi.
We krijgen op Borrowed Time Bonanza tien sprankelende nummers waarin heerlijk wordt gemusiceerd. Steve Leon zingt met veel passie en gedrevenheid. Zijn partner Mila Francis zorg voor de backings. De liedjes worden aangevuld met mandoline, viool, gitaar en de pedal steel van Bouke Cools die zeker een meerwaarde zijn in het groepsgeluid. Yannick Hermans voegt geweldige gitaarlicks toe en dan is er nog de straffe ritmetandem van Kristof Van de Vliet op bas en Tim Martens op drums.
We kunnen moeilijk een favoriet nummer aanduiden op de plaat, het zijn allemaal ijzersterke composities en perfecte radiosingles. Helaas is het muziekaanbod op de Vlaamse radio zo beperkt dat het beter is om de plaat te kopen en thuis te genieten van al die pareltjes.
Je kan deze geweldige band live aan het werk zien op:
07/11 – Djingel Djangel, Antwerpen (Album release)
16/11 – Festival @ De Hoogmis, Edegem
14/12 – Corso, Berchem
21/12 – Plan B, Tienen
08/02 – Barzoen, Turnhout
13/02 – Cabron, Antwerpen
18/04 – Muziekcentrum Dranouter
17/05 – CC Muze, Heusden-Zolder
Facebook – Instagram – Spotify