Home ReviewsAlbum Reviews PITOU – Big Tour Live (V2 Records)

PITOU – Big Tour Live (V2 Records)

Pitou Nicolaes klinkt alsof ze een Noors elfje is, maar ze blijkt gewoon geboren in Amsterdam en woont al enkele jaren in Antwerpen. Pitou debuteerde in 2016 met een naamloze ep met daarop zeven intieme songs waarop ze zichzelf begeleidde op gitaar en met een looper in duet ging met zichzelf. Twee jaar later volgde de tweede ep I Fall Asleep So Fast waarop ze dezelfde weg bewandelde als op het debuut. Dit jaar brak ze door met haar debuutplaat Big Tear waarop ze zich voor het eerst liet begeleiden door een band en zo met een prachtig gelaagd geluid voor de dag kwam. Steeds bleef ze trouw aan haar ingetogen, dromerige geluid.

© Pitou

Dit jaar mocht Pitou mee als voorprogramma van Emiliana Torrini & The Colorist Orchestra en verzorgde ze de backings bij sommige nummers van Torrini. Ze deed ook een Europese clubtournee en van die tournee is nu een live registratie verschenen met opnames uit Merleyn (Nijmegen), Trix (Antwerpen), Union Chapel (Londen) en vanop het Best Kept Secret festival. Op de liveplaat staan vooral nummers uit Big Tear. De oudjes Give Me A Glass (uit de I Fall Asleep So Fast-ep) en Cut A Hole uit de debuutep, kregen beiden een nieuwe, meer gelaagde versie.

Van Animal en Helium horen we akoestische opnames waarbij ze zichzelf, zoals in de begindagen, enkel begeleidt op gitaar en Anne Lieke Heusinkveld (La Loye) zorgt voor de backings en de keys. Je hoort dan ook duidelijk het verschil met de andere opnames waarin Pitou het gezelschap krijgt van haar vierkoppige band.

Het belangrijkste van deze liveregistratie is echter de pure, breekbare schoonheid die als rode draad door elk compositie loopt. Pitou heeft een prachtige stem die eigenlijk niet veel nodig heeft om ons over te blazen. De arrangementen zijn subtiel en als ze optreedt klinkt het altijd magisch. In de studio of live, Pitou klinkt altijd uniek en wondermooi.

Je kan Pitou haar band aan het werk zien op:

07/10 – Bright Light, Hasselt
27/10 – Torenzaal, Lokeren