Home ReviewsAlbum Reviews PITOU – Big Tear (V2 Records)

PITOU – Big Tear (V2 Records)

De uit Amsterdam afkomstige singer-songwriter Pitou Nicolaes had al vanaf zeer jonge leeftijd een grote belangstelling voor klassieke muziek. Op 9-jarige leeftijd begon ze te zingen in het kinderkoor van Kinderen Voor Kinderen en al snel trad ze op in gerenommeerde muziekzalen in heel Europa. Ze mocht ook optreden bij de doop van prinses Amalia van Nederland. Ondertussen woont Pitou in Antwerpen en bracht ze drie solo ep’s uit waarop ze haar liefde voor klassieke muziek, alternatieve pop, vocale gelaagdheid, loops, weemoedige melodieën, klassieke instrumenten en onverwachte harmonieën en songstructuren verwerkte. En nu is er het debuutalbum van Pitou.

© Pitou

Met deze plaat wilde ze ontdekken hoe het voelt om de verhalen van haar nummers op een podium te vertellen met alleen haar lichaam en stem, zonder de fysieke beperking van de gitaar. Ze omarmde de creatieve mogelijkheden van verschillende instrumenten (piano, harp en synths) en het gebruik van computerprogramma’s om haar muziek op te bouwen en te verfijnen. Haar ideeën nam ze vervolgens mee naar drummer Micha Porte en percussionist Frank Wienk van Binbeats die de ritmische ruggengraat van songs legden. Daarna werden er ook partijen ingespeeld door haar bandleden. PJ Maertens (die ook mee het album producete) hielp mee met het opnemen van de barokinstrumenten en de strijkers, ingespeeld door het SunSunSun String Orchestra.

De titels van de nummers zijn heel eenvoudig. Elke titel – behalve het titelnummer – is een enkel woord, een visueel statement en een poging van Pitou om concepten als “reinheid” of “eenvoud” te verwoorden. Als je het hebt over grote onderwerpen en zware thema’s, dan is eenvoud voor haar een heel goede vriend.

Die eenvoud is echter niet terug te vinden in de prachtige, warme nummers. Ze etaleert hier tien glinsterende pareltjes vol brede arrangementen en prachtige vocale harmonieën waarin ze samen zingt met zichzelf, nooit in duel maar wel als aanvulling op het geheel. Alle stemmen hebben hun bijzondere plaats waardoor we iets magisch te horen krijgen. Het zouden gewoon dromerige indiepop-composities kunnen zijn maar Pitou maakt er iets heel bijzonders en unieks van.

Pitou heeft een stem als een engel en haar nummers zijn van pure schoonheid. Ze hoopt dat ze met haar muziek troost en inspiratie kan bieden voor mensen die het wat moeilijk hebben, volgens ons zal deze prachtige plaat echter niemand onberoerd laten.

Pitou stelt Big Tear voor op:

29/03 – De Roma, Antwerpen (in het voorprogramma van The Colorist Orchestra & Emiliana Torrini)
30/03 – Handelsbeurs, Gent (in het voorprogramma van The Colorist Orchestra & Emiliana Torrini)