Home ReviewsAlbum Reviews PILOTS IN EJECTOR SEATS – Scintilla

PILOTS IN EJECTOR SEATS – Scintilla

De New Yorkse singer-songwriter Michael Dickes maakte in de jaren ’90 deel uit van Gypsy Kyss en is tegenwoordig vooral een zeer verdienstelijke schilder en een pure singer-songwriter die zijn songs uitbrengt onder eigen naam of als Abner Cole. Recent ging hij een online samenwerking aan met de Belgische componist/videopoëet Marc Neys (No One, Swoon) zonder dat ze elkaar ooit in levende lijve spraken of zagen. Onder de naam Pilots In Ejector Seats heeft Neys bestaande songs van Dickes volledig gedeconstrueerd en heropgebouwd met extra elementen. Michael van zijn kant heeft bestaande composities verknipt en bepaalde ideeën verwerkt tot nieuwe songs. Het duo mailde versies van nummers weg en weer en uiteindelijk is zo het album Scintilla ontstaan.

© Pilots In Ejector Seats

Het duo haalde inspiratie bij artiesten als Bob Dylan tot This Mortal Coil, de late Low (zeker hun werkwijze op de laatste twee platen) en eighties elektropop. Dickes is van veel markten thuis, hij maakt pure singer-songwriter songs die in de lijn liggen van Dylan maar hij kan ook heel avontuurlijk uit de hoek komen en klinkt dan meer als Leonard Cohen op zijn laatste album You Want It Darker. Marc maakt normaal gezien meer experimentele tracks waardoor de combinatie van beide artiesten iets heel unieks geeft.

Opener The Sound Of Trees klinkt als een combinatie van het dromerige, zweverige en experimentele van This Mortal Coil met een randje Ennio Morricone. Het kon zo uit een soundtrack gelopen zijn van een film van David Lynch. Datzelfde mysterieuze sfeertje zit ook in het titelnummer waar we toch wel iets van Cohen in horen net zoals in Everything Must Be Counted.

Crown Of Thorns For A Heart On The Sleeve klinkt dan weer heel futuristisch en experimenteel maar tegelijkertijd heel intens en ligt wat in de lijn van de laatste platen van John Grant. Daarna volgt Always On en daar duiken we terug in het mysterieuze dromerige This Mortal Coil sfeertje dat ook blijft hangen in Scintilla II. In Hush krijgen we een mix van ingetogen futuristische funk met een mysterieus randje. Het album sluit af met The Sound Of Trees II waarin alle inspiraties van het duo samen komen.

Geen enkele platenfirma had interesse om dit uniek pareltje uit te brengen. Akkoord, er staat geen evidente toegankelijke muziek op deze langspeler maar het is boeiend, avontuurlijk en bloedmooi. Gelukkig hebben Marc en Michael deze langspeler in eigen beheer uitgebracht zodat iedereen kan genieten van deze prachtplaat. Hopelijk krijgt de samenwerking nog een vervolg.