Home ReviewsAlbum Reviews PHOENICIAN DRIVE – Glow (EXAG Records)

PHOENICIAN DRIVE – Glow (EXAG Records)

Valerian Meunier, Matthieu Peyraud, Gaspard Vanardois, Diego Moscoso, Joasuin Garcia Bermudez en Jeremie Mossey willen met Phoenician Drive telkens een andere eclectische sound brengen en staan altijd open voor nieuwe invloeden. De band goochelt dan ook met Oosterse traditionele muziek, surf, rock, krautrock, pop en maakt daar een eigen, unieke, combinatie van. De eerste jaren gebeurde dat allemaal instrumentaal, maar sinds het naamloze album uit 2020 zingt bassist Peyraud ook. Na een aantal jaren akoestisch rond te toeren is de band er nu terug met een nieuwe ep die een oproep is voor emancipatie, vrijgevigheid en vrijheid in alles soorten.

© Phoenician Drive

In openingsnummer Pull The Tiger krijgen we een lekkere groove waar de Oosterse klanken het geheel extra kleur geven. Matthieu zong het nummer zo cool in dat deze floorfiller wel een heel bijzonder randje heeft. Door de gedreven afrobeat drums kreeg Glow een totaal andere vibe. Het nummer is opnieuw extreem dansbaar en door de spacey soundscapes en de dub-gitaar klinkt het helemaal uniek.

Urban Sailors klinkt dan weer alsof een vroege Pink Floyd zich onderdompelt in de Oosterse vibes.

Met Holy Security neemt Phoenician Drive ons mee op een spacey krautrocktrip waarvan we in hogere sferen geraken. De ep wordt afgesloten met een tweede versie van het openingsnummer Pull The Tiger, die volledig anders en meer ingetogen klinkt. De zang maakte plaats voor surf-gitaren en strijkers uit een doosje, de drums houden het een stuk rustiger. We krijgen een soort van Ennio Morricone-uitvoering van het nummer.

Phoenician Drive is er opnieuw in geslaagd om een sublieme schijf in te blikken die live zeker voor een furieus dansfeest gaat zorgen.