Home ReviewsAlbum Reviews PAARD. – Danki (W.E.R.F. Records)

PAARD. – Danki (W.E.R.F. Records)

by Pieter Walcarius

Neen, je hoeft je helemaal niet te schamen als de term nu-jazz helemaal onbekend in de oren klinkt. Het is namelijk een verzamelterm ontstaan in de late jaren 90 om muziek te beschrijven die jazz klankstructuren en soms jazzinstrumentatie, funk, elektronische muziek en vrije improvisatie met elkaar mengen.

Denk aan de hedendaagse Belgische bands zoals Commander Spoon, ECHT!, Stuff, Vaague en natuurlijk het energieke trio PAARD. die met Danki hun langverwachte debuutplaat aan ons voorstelt.

© PAARD.

Sigfried Burroughs, Owen Perry Weston en Wim TJ Segers, het lijken wel namen van figuren uit een westernfilm maar samen vormen ze het Gentse jazz-trio PAARD. Wie deze heren al eens live mocht bewonderen weet dat ze een reputatie hebben om u tegen te zeggen. De band durft al eens een eigenzinnige muzikale mokerslag uit te delen en zijn niet vies om een regelrechte aanslag te plegen op onze dancemoves.

In augustus brachten ze hun eerste single Maurice uit die overal goed onthaald werd. De verwachtingen lagen dus hoog en we kunnen nu al verklappen dat Danki een dijk van een plaat is.

Opener Cluster is een track die je meteen bij je nekvel pakt. Een donkere bas, spacey synths, dreigende drums en een vibrafoon die alle resonantiebuizen doet trillen. Het zet de toon voor een avontuurlijke muzikale rit die zich verderzet in Stok. Verschillende tempowisselingen en kreten als “breek die stok in twee” zorgen voor een hypnotiserend, krankzinnig nummer.

Een tandartsbezoek is nooit leuk maar als je een tandarts virtuoos hebt die je high in the sky kan doen belanden dan zit je best goed. “Ze vraagt of ik flos, lieg en zeg ja/ Op mijn wang subtiele blos, ze lacht en kijkt me aan/ Zij en ik, hiervoor ben ik gegaan” zo rapt Owen het nummer Dentiste Virtuose op een gezapige bijna verdovende manier aan elkaar. Het is duidelijk dat de heren geen moeite hebben om verschillende stijlen te combineren en creatief muzikaal uit de hoek kunnen komen, weliswaar vaak met een gezonde hoek af.

2020 Rainbow Warriors is een catchy nummer dat een opzwepende sfeer creëert mede door de vocals. Het is de perfecte inleiding voor het hardere nummer Aktoof die na een tiental seconden inslaat als een bom waarbij de vibrafoon met de aanhoudende baslijn en dito drums doen lijken of er een spontane jamsessie ontstaat. Constante improvisatie maakt volgens de band een groot deel uit van hoe bepaalde nummers ontstaan.

DVO en Slipstream zijn tracks waar we het kenmerkende PAARD. geluid horen, mooie melodieën die symbiotisch samenvloeien tot perfecte tracks vol verrassingen en plotse wendingen. Afsluiter op de plaat is No-Doze dat met een soort scratch geluid ingezet wordt met vocals als “Devil in disguise I can see it in your face” die ons wat doet denken aan nostalgische hiphop uit de jaren 90.

De band mag best trots zijn op deze plaat vol flavours, verschillende klankstructuren, gemixte vocals,… kortom een vleugje kwaliteit dat aantoont dat ze klaar zijn om wat zalen te gaan veroveren.

Paard. kan je live aan het werk zien:

02/12 – AB, Brussel (Sold Out)