Home ReviewsAlbum Reviews NONA PROBLEMO – Nona Problemo

NONA PROBLEMO – Nona Problemo

Jenske Verhamme, Nona Hysegems, Tijs Fastré en Sigi Willems maakten in het verleden deel uit van tal van muzikale projecten, sinds 2021 maken ze samen furore onder de naam Nona Problemo. Blijkbaar zit de magie tussen het viertal geweldig goed want in datzelfde jaar werd de band één van de winnaars van Sound Track Vlaams-Brabant. Vorig jaar doken ze de studio in met Bert Vliegen (Whispering Sons, Teen Creeps…), Michiel de Maseeneer en Laurens Grossen en kwamen buiten met deze eclectische debuutep.

© Nona Problemo

Voor het verhaal van de ep vertrok Nona Problemo vanuit de existentiële verwarring die opgroeien in een door schermen gedomineerde consumentenmaatschappij met zich meebrengt. De plaat zou het antwoord bieden op hoe we kunnen ontsnappen aan de vernietigende, sociaal ecologische effecten die het hedendaagse ongebreidelde surveillance kapitalisme in de hand werkt. Zo brengen ze op deze ep vijf ecologische sprookjes dat ze tot “radicaal naïve eco wave” omdoopten omwille van de combinatie van “intellectualisme voor kleuters” en haar newwavesound.

Met Nowhere Home opent de ep al straf. We krijgen 80’s wave geluid in een 2023-jasje waardoor het toch nummer uniek klinkt. Die vibe blijft ook hangen in Are You Equally Weird?? dat ons ook een beetje doet denken aan Moby’s That’s When I Reach For My Revolver maar dan zonder het stevige refrein. Het refrein ruikt eerder naar de jonge Echo & The Bunnymen en de eerste platen van New Order. Met Fighting Climate Zombies gaat Nona Problemo de dromerige, psychedelische weg op en dat doen ze ook weer op indrukwekkende wijze.

Bij The Walloon Wall wordt het 80’s wave-blik terug opengetrokken. We krijgen weer nerveuze drums, sprankelende gitaarlijntjes en eighties synthgeluiden. Sigi zingt alsof zijn leven ervan af hangt en met veel emotie. Afsluiter Sci-Fi Submarine doet denken aan Joy Division en de vroege New Order, vooral wat betreft de bas-rifjes en synthklanken.

Of Nona Problemo de wereldproblemen gaan oplossen met deze ep daar vrezen we wat voor maar ze hebben wel een heel fijn debuut afgeleverd. Ze klinken fris en fruitig ook al zijn de donkere wave-invloeden nooit ver weg, maar ze gaan er heel creatief mee om.

Nona Problemo stelt de ep voor op:

17/02 – Depot Café, Leuven (met Koala Disco)
24/03 – Jeughuis Kroenkel, Nijlen