Home ReviewsAlbum Reviews NIKAS – Anything (Pret Records)

NIKAS – Anything (Pret Records)

Zanger/gitarist Nikas Goossens maakte jaren deel uit van Geppetto & The Whales maar gaat vanaf nu alleen verder als songschrijver. Met dromerige arrangementen en een verwonderd stemgeluid wil hij de toon zetten voor zijn debuutplaat Anything. Hij nam het album op met zijn Geppetto-collegas Tobie Speleman die instond voor de co-productie, de mix en de lap steel, Carlo Van Nispen op drums en Ricardo Van Nispen op gitaar. Verder kreeg hij versterking van Mikko Pablo op cello, Mathilde Geysen en Bert Aernouts als backing vocals en Henri Ardui die de blazers voor zijn rekening nam.

© Nikas

De Geppetto & The Whales fans zullen zich afvragen of Nikas dan dezelfde richting uitgaat als zijn ex-band. De sound is even warm zoals bij The Whales, maar aangezien hij de song zelf schreef, klinken ze meer als een pure singer-songwiter plaat en horen we hier vooral referenties naar Nick Drake en Elliott Smith. Wat op zich zeker geen slecht uitgangspunt is.

Vanaf opener Money worden we weggeblazen door de indrukwekkende sound en het niveau van dit nummer. De kunst is natuurlijk om dit niveau een volledig album vol te houden en dat lukt Nikas met glans. Op het album staan tien dromerige parels die allemaal even straf en uniek klinken. Wij waren al onder de indruk van de single Millipede, maar elke song van deze plaat zou een single kunnen zijn.

Elk nummer is een kunstwerk met prachtige brede arrangementen waar de warme stem van Nikas perfect op kleeft. Het is natuurlijk ook goed getimed dat dit album nu net verschijnt want het is de perfecte soundtrack voor de winter. Als het buiten koud is, kunnen we ons verwarmen aan al die prachtige pareltjes.

Voor ons is deze Anything zeker één van de mooiste langspelers van het jaar. Het is een album om te koesteren, alles klinkt tijdloos en mooi.

FACEBOOK  – INSTAGRAM