Home ReviewsAlbum Reviews MEG BAIRD – Furling

MEG BAIRD – Furling

De uit California afkomstige multi-instrumentaliste, songschrijver en zangeres Meg Baird maakte vroeger deel uit van de folkband Baird Sisters, de psychedelische folkband Esspers, ze was de drumster van de punkband Watery Love, vormde met Ethan Miller (Comets On Fire), Noel Von Harmonson (Comets On Fire) en Charlie Saufley (Assemble Head In Sunburst Sound) de psychedelische superband Heron Oblivion en bracht met harpiste Mary Lattimore het prachtige album Ghost Forest uit. Daarnaast verzorgde ze backings bij Kurt Vile, Sharon Van Etten en Bonnie ‘Prince’ Billy. Als ze nog tijd over heeft, maakt ze een solo plaat waarop ze prachtige post folk brengt.

© Meg Baird

Furling is het vierde solo album van Meg Baird, ze gaat er veel breder op dan voorheen. Haar vorige album nam ze alleen op, ze begeleidde zichzelf op gitaar met de bekende folky fingerpicking stijl. De nieuwe plaat maakte ze met haar partner en Heron Oblivion-kompaan Charlie Saufley. Naast de gitaar bespeelt ze ook de drums, mellotron, orgel, synth en vibrafoon.

Natuurlijk is er ook nog haar prachtige warme stem die nu eigenlijk nog beter tot haar recht komt dankzij de bredere arrangementen. Ondanks alle extra’s blijft Furling een heel intieme plaat waarop ze zingt over romantische solidariteit in moeilijke tijden en odes brengt aan de vriendschap en het verlies van familie en vrienden.

Het is een heel rijk en divers album geworden dat zowel refereert naar haar folky achtergrond maar ook naar de bredere muzikale wegen die ze al in haar leven bewandelde. Hoe mooi haar vorige albums ook waren, ze maakt met deze plaat nog meer indruk. De knappe warme arrangementen geven haar stem en songs meer kleur en variatie waardoor we nu eigenlijk het perfecte plaatje krijgen van Meg Baird.

Ondertussen vormde Meg haar eigen band waarmee ze op tour gaat doorheen Amerika. We hopen dat ze ook naar Europa afzakt om deze prachtige plaat live voor te stellen. Wie een zwak heeft voor de muziek van Eva Cassidy, Mazzy Star en The Weather Station zal zich ook volledig kunnen vinden in de magische klanken van Meg Baird.

Facebook – Instagram