Martin Kohlstedt is een jonge Duitse componist, toetsenist en producer die ondertussen vijf albums op zijn naam heeft. Hij werkte in het verleden samen met artiesten als Sudan Archives, Henrik Schwarz & Christian Löffler. Vorig jaar creëerde hij – tijdens Film Fest Gent – een nieuwe live soundtrack bij Son of the white mare van de Hongaarse regisseur Marcell Jankovics. Een muziekgenre dat hem op het lijf geschreven lijkt te zijn.
Recent verscheen zijn nieuwe album FELD waarin Kohlstedt aan de slag gaat met piano, elektronica en zijn geliefde Fender Rhodes.
Het resultaat zijn twaalf, nogal filmische, instrumentale nummers met suggestieve drielettertitels als LUV, OHM of PIX. Contemplatieve nummers waarin de synthesizers in de aangehouden galm af en toe wat beginnen te zweven rond de juiste toon en zo een beetje een bevreemdende sfeer oproepen. Ook ritmisch durft Kohlstedt hier en daar wat tegendraadsheid demonstreren al moet je je daar nu ook weer niet teveel bij voorstellen.
Over het algemeen blijft het allemaal heel braafjes. Kohlstedt sluit dan ook aan bij nieuw-klassieke componisten als Nils Frahm of Ólafur Arnalds die het vooral moeten hebben van sfeer en het creëren van een eigen gesloten muzikale biotoop.
Martin Kohlstedt houdt van improvisatie en moet je dan ook vooral eens live gezien hebben om te snappen waar het bij hem om draait. Dat kan op 23 april in de AB, tickets voor dat optreden vind je hier. Kan je er die dag niet bij zijn dan krijg je een herkansing tijdens BOS! Festival in Kortrijk op 15 juli.