Home ReviewsAlbum Reviews MAANBAR – Tox Pop

MAANBAR – Tox Pop

De West-Vlaamse band Maanbar ontstond in 2016 tijdens een nachtelijke discussie waarbij het gekende werk Nighthawke van Edward Hopper Maanbar werd genoemd. Zo’n originele bandnaam betekent onmiddellijk een goede start. Het viertal brengt uitgepuurde nummers in het Nederlands. Soms breekbaar, soms wervelend jaagt de band het verlangen achterna, in een brede sound mixen ze harmonieën met stuwende riffs. In hun teksten hoor je fascinaties door het leven in de stad, ingewikkelde relaties en de vrees om te verliezen wat tijd nam om op te bouwen.

© Maanbar

In 2017 verscheen de debuutep Uit Het Licht die ze opnamen met Staf Verbeeck (Fiona Brown, Gorki, Red Zebra…) nu, vijf jaar later, maakten ze pas een vervolg op dat debuut. De band heeft Tox Pop zelf geproducet, de mix was in handen van Kenny Martens. Het debuut werd door ons omschreven als: “Een kruispunt tussen Gorki en The War On Drugs met een portie Noordkaap en Het Zesde Metaal”. Deze keer is de invloed van The War On Drugs nog hoorbaar maar verder heeft het viertal zijn eigen sound gevonden.

Wil is een indrukwekkende opener, waarin het viertal een sfeervolle sound opbouwt en de elektronische klanken het geheel knap aanvullen. Natuurlijk zijn er nog de vettige gitaren maar dankzij de synthesizers krijgen we een voller en uniek geluid. Dat geldt ook voor de andere songs op deze ep die veel breder gaan dan op het debuut.

Voel komt in de buurt van de perfecte popsong, terwijl Wolf een powersong is met veel variatie. Ook afsluiter Naam is zo’n energieke indiepopsong die je niet meer uit je hoofd krijgt.

Tox Pop is voor Maanbar een serieuze stap voorwaarts. We krijgen vier ijzersterke songs met een eigen straf geluid. Wij hopen alvast dat ze nu nog meer podiumkansen krijgen om deze topnummers live te brengen.

FACEBOOKINSTAGRAM