Home ReviewsAlbum Reviews JOAN AS POLICE WOMAN – Lemons, Limes And Orchids (PIAS)

JOAN AS POLICE WOMAN – Lemons, Limes And Orchids (PIAS)

Terwijl het vorige album The Solution Is Restless van Joas As Police Woman iets drukker klonk door de samenwerking met Tony Allen en Dave Okumu, keert Joan Wasser op Lemons, Limes And Orchids terug naar een meer ingetogen geluid. In de kern gaat de plaat over liefde en verlies, maar het is ook een ode aan vasthouden met een opperste focus op het afrekenen met onze collectieve ineenstorting en desoriëntatie.

© Joan As Police Woman

Dat klinkt allemaal nogal zwaar op de hand terwijl de liedjes helemaal niet zo duister klinken. Neen, ze klinken zelfs luchtig, funky, soulvol en bij momenten dansbaar.

Als je weet dat Meshell Ndegeocello de bas bespeelt, dan weet je ook dat het er niet bepaald gezapig aan toe gaat en dat er een geweldige groove in de plaat zit. Het is nog steeds Joan As Police Woman maar dan op een warme, soulvolle manier en dat werkt uitstekend.

Wasser is nog steeds een van de beste stemmen van de jaren 2000 en als songschrijver staat ze zeer hoog aangeschreven. Dat etaleert ze hier op alle vlakken en daarbij komt ze nog eens vernieuwend uit de hoek met een smooth funky geluid om u tegen te zeggen. Toch staan er op deze plaat ook enkele ingetogen pareltjes zoals Started Off Free, Help Is On It’s Way en het wondermooie titelnummer.

Joan blijft nieuwe wegen in slaan zonder haar eigenheid te verliezen. Dit is dan ook weer een prachtplaat geworden die op elke manier imponeert. Dit jaar mocht ze met Iggy Pop op tournee als toetsenist en achtergrondzangeres maar in oktober begint ze aan een eigen tournee waar ze terug op de voorgrond kan schitteren. Op 28 oktober komt ze met haar band het album voorstellen in de Botanique in Brussel.