Home ReviewsAlbum Reviews JEAN – MARC LEDERMAN EXPERIENCE – Letters To Gods (And Fallen Angels) (Wool-E-Discs)

JEAN – MARC LEDERMAN EXPERIENCE – Letters To Gods (And Fallen Angels) (Wool-E-Discs)

Jean-Marc Lederman. Naast zijn sterke werk als componist, kennen we hem van The Weathermen, Ghost & Writer, Lederman-Demeyer en zijn samenwerkingen met Fad Gadget, The The, Gene Loves Jezebel, Front 242… Hij is de geest en de schrijver van dit album. Maar ook de goden zitten er voor iets tussen. En daarenboven ook nog 22 artiesten die hun bijdrage aan dit conceptalbum leverden.

Eén van Jean-Marc Ledermans vorige projecten was 13 Ghost Stories, waarbij hij aan collega-muzikanten en schrijvers de vraag stelde wat ze zouden doen als ze na hun dood een dag naar de aarde zouden kunnen terugkeren als geest. Hij kreeg antwoorden in de vorm van teksten en ingezongen tracks die leidden tot een prachtig album met begeesterende nummers en 13 bijhorende verhalen.

Zijn meest recente project Letters To Gods (And Fallen Angels) ligt wat in eenzelfde lijn. ‘Als je een brief kon schrijven naar een god (of een gevallen engel), wat zou je dan schrijven?’ Die vraag legde hij voor aan muzikale creatievelingen vanuit de Verenigde Staten tot Italië, Mexico tot Wales…. Zo verzamelde hij 21 brieven, die hij van een instrumentaal arrangement voorzag en teruggevonden worden in de 24ste eeuw, nadat de mens uitstierf, zoals we horen in Intro Log By 8 Of Nine.

In een kil heldere, postpunksfeer laat Agi Taralas (Our Banshee, GR) zijn brief weerklinken. Letter From Emma Barson (Promenade Cinema, UK) laat Barsons bitterzoete woorden horen in een zacht ritmisch elektronisch spel van drums en zwevende synths. De soberheid van de treurend verleidelijke cello van Jo Quail, in combinatie met de rakende vocals en de dartele toetsen, maakt de Letter From Ghost & Writer ft. Jo Quail (DE,BE,UK) een bijzonder mooie track over demonen die onze huid likken…

Sensualiteit troef, wanneer we Kattmans stem horen opduiken in het dynamische Letter From Mari Kattman (Helix, USA), hoewel Letter From Elena Alice Fossi (Kirlian Camera/ Stalingrad Valkyrie, IT) de verleiding ook bijster tart, in een ritmisch melancholische track. Ook Letter From Emileigh Rohn (Chiasm, USA) sluit qua stijl hierbij aan, waarbij iedere ademhaling tussendoor de spanning voedt met lucht, in een complex opgebouwde track.

Letter From JP Aston ft. Julianne Regan (Gene Loves Jezebel, Wales / All About Eve, UK) laat een knap rijke ballade klinken die de gedachten en twijfels over het bestaan van het bovenaardse in alle rust en kalmte laat wegtikken. Een van de weinige Belgische artiesten op deze plaat, laat een minimale pure sound neerdwarrelen met Letter From Coline Wauters (Atome, BE).

De begeesterende stem die spoken vocals dropt, zorgt voor mystiek in Letter From Christina Z (stripschrijfster van Witchblade, Magnesium Burn, USA), dat niet veel meer nodig heeft dan enkele piano-aanslagen, dreigende sounds en atypisch tromgeroffel om de perfecte sfeer neer te zetten bij dit verhaal. In eenzelfde sfeer wordt Letter From Hunter S. Thompson (Schrijver, USA) neergezet.

Als een ritmisch gebed, klinkt Letter From Das Vintage (MX), terwijl de warme no-nonsense-stem van Lucia Fairfull  (Lusca And The Best Boys, Schotland) flirterig door gloomende, oplichtende synths geleid wordt. Sobere diepe vocals in een gelaagd ritmische track charmeren ons misschien wel het meest op dit album met Letter From Stefan Netschio (Beborn Beton, DE).

Letter From Tom Shear (Assemblage 23/ Helix, USA) zet de zoektocht van een verloren ziel knap om in klank. Shears stem klinkt vastberaden eenzaam en zet daarmee een prachtig onderdanig nummer neer met zoemende sounds en synths die onthouden werden van franjes, maar sobere details laten horen. ‘Why don’t you answer me?’

Glamoureuze dramatiek weerklinkt in de Letter From Mark Hockings (MESH, UK), in een glooiend theatraal arrangement. Hier en daar wat psychedelische klanken horen we opduiken in de knappe Letter From Miriam Christina (The Other Side Of Who/ 580 Miles, DE). Het bijzondere stemtimbre in Letter From Haydn Park-Patterson (The Ninth Wave, Scotland) roept de fallen angels rechtstreeks aan in een energiek, dansbaar nummer.

Met Letter From Rodney Orpheus (The Cassandra Complex, EU) dwaalt Orpheus af van zijn donkere gothroots, in wat als een goddelijk klinkende experimentele vrije blues improvisatie kan klinken. ‘I’m so bored…’ Heerlijk! Qua vocale prestaties levert Louise Fraser wel het meest indrukwekkende plaatje af. Letter From Louise Fraser (USA) maakt daardoor een onmiskenbare indruk met een overweldigend meerstemmige engelenzang.

De sprookjesachtige intro vervalt in het niets, wanneer donkere toetsen, met een aantikkend ritme Letter From Lis Van Den Acker (NL) aankondigen. Deze track kan zo meteen de filmwereld in. Claus Larssen laat als laatste zijn brief weerklinken en daarmee ook alle mogelijkheden van zijn vocaal kunnen. Een enorm knap kunstwerk in een borrelend, wonderlijke track…

Naast de veelheid aan brieven, zat ergens ook nog dat juweeltje verstopt… Een risico dat zonder vrees genomen werd, want het gaat om Into My Arms van Nick Cave. Jenna Fearon (USA) slaagde er in dit te strippen tot een nog meer breekbare versie die geen sprankel duisternis verloor en de tristesse van de track des te meer benadrukt in een bijzonder instrumentaal kader.

‘God is dood en wij hebben hem gedood’, vertelt de Outro From Friedrich Nietzche ons. So be it… wij houden er alvast dit knappe album aan over. Deze verzameling aan muzikale brieven is op een dubbel-cd verschenen met knap artwork – waarvoor Jean-Marcs geliefde Erica Hinyot zorgde – verzameld in een hardcover artbook van 36 bladzijden. Verwacht geen dansbare hits, maar laat je onderdompelen in een weelde aan artistieke emoties, die enkel goden, muzikanten en gevallen engelen kunnen bieden.