Home ReviewsAlbum Reviews IZZY AND THE BLACK TREES – Go On, Test The System

IZZY AND THE BLACK TREES – Go On, Test The System

by R. Medea

In Polen kennen ze ook de tactiek van de verschroeide aarde. Tussen het intensief toeren door (ze hebben nu ook een booking agent voor de Benelux) vond Izzy And The Black Trees nog tijd om deze 4 nummers bevattende ep in te blikken. Na de best heftige plaat Revolution Comes in Waves een lekker toetje dus, met deze vier tracks die ze ook al vele malen live brachten en dus al helemaal in de vingers hadden toen ze de studio indoken.

© Izzy And The Black Trees

Meteen de barricaden op met het lekker rauwe Shutdown City waarin Mevrouw Izabella Rekowska als vanouds tekeer gaat met een stem die ergens het midden vindt tussen woede en erotiek. Strakke mokerdrums en gitaren die recht overgevlogen zijn uit de gouden nadagen van de punk toen er al wat meer verfijning de nummers terug mocht binnensluipen. Om de tekst volledig te begrijpen zal je er wel een handleiding Pools moeten bij nemen want daar sluit het nummer mee af.

Een poëtische tekst over een teloor gegane liefde in Dive Of A Broken Heart. Een meeslepende parlando met spaarzaam gitaargescheur, een stampende drum, uiteraard uitmondend in een wanhopige kreun. Tempo terug de hoogte in met F16. Een discobeat vindt zijn weg naar de punkrock. Blijkbaar vond de zangeres inspiratie voor deze song in de film van Stanley Kubrick Dr. Stangelove waarin personage Majoor J.T. Kong een ritje maakt op een atoombom. Dreiging gelardeerd met humor en sax. Maar goed. We had it coming.

Langzaam uitkijken naar de toekomst doen we met de lome dreun van New Horizon. Is er hoop? Laat het ons hopen. Een heksenketel van door elkaar verwrongen gitaren, drum, bas en de stem van Izzy.