Len Lemeire en Jan D’hooghe hebben hun machines tot het uiterste gedreven voor het derde deel van hun The Chaos Machines- trilogie met hun project Implant. Na No More Flies On The Windscreen (Part 1) in 2023 en Scratching The Surface (Part 2) in 2024, kregen we onlangs Judging Sinners (Part 3) te horen.
“No boundaries, no compromises, only chaos and machines!”, maar waar ze wel aan vasthielden is hun chirurgische precisie bij het creëren van hun elektronische soundscapes op The Chaos Machines (Part 3): Judging Sinners.
Chaos en melodie botsen in grandeur in dit laatste hoofdstuk, waarin de mensheid ineenstort en met dystopische trots in zelfvernietiging terechtkomt.

“Elk nummer is een viscerale duik in een vervallende wereld die verontrustend bekend aanvoelt, balancerend tussen een sci-fi nachtmerrie en een grimmig déjà vu”, laat het label Alfa Matrix weten. “Apocalyptische futuristische nummers waar zondaars, haters en verantwoordelijke clowns wachten op hun laatste oordeel. In deze kwaadaardige voorkamer van de hel komt verlossing niet voort uit berouw, maar uit het omarmen van de chaos die in hun gebroken psyche blijft hangen.”
Het album opent met Get Out Of My Head, een traag, donker electronummer met grote impact door zijn repetitieve grimmige electroloops, waarachter zachtheid zweeft, gebroken door de rauw intense vocalen. Wild energetische beats nemen toe, waardoor het opwindende EBM-karakter in Why Don’t You Sin Like Me? steeds groter wordt.
The Dancefloor Is Lava is een pulserend spelletje industrial dat met zijn onvoorspelbare opbouw vurig en passioneel meteen de dansvloer op kan. De beats klinken poppy, terwijl de zang en toetsen dreigen in Vampire State.
Je geweten ooit al eens tegengekomen in de spiegel? Luister even naar Responsible. Dé track van deze plaat, die het geweten van elk van ons als maatschappelijk wezen niet alleen schopt, maar ook dooreenschudt, wakker maakt en hopelijk daarmee ook de verantwoorde richting uit stuurt. Een toegankelijke electrotrack met grimmig gebrachte tekst en dansbare synthpop-trekjes! Nog even spiegelen? This Clown Is For Hire kijkt met grimmige zelfspot toe, met mystieke, introspectieve soundscapes.
We houden van dat elektronische, noisy gewriemel tussendoor, zoals in de intro van Always On The Run. Futuristische onbestaande veldopnames lijken het, die na enkele seconden overgenomen worden door donkere technobeats. Die dark techno-elementen worden verdergezet in The Conformer, dat in futuristische industrial sferen baadt.
Qua opbouw vinden we het complexe The End Of A Reign het meesterwerkje van de plaat, omdat je zowat alle invloeden terug hoort die Implant in zijn 23 jarige bestaan moet tegengekomen zijn. En die hebben ze in deze track intelligent laten binnensijpelen in hun heel eigen(zinnige), vernuftige sound! Sterk.
Duister en obsessief heerlijk klinkt Noemi Aurora, die we als gastvocaliste horen in afsluiter Nothing Left To Give, Nothing Left To Take.
“Geef je over aan de chaos, er is geen weg terug. Er is niets meer te krijgen… Heb jij vandaag je Implant al gehad!?” Jawel… maar laat ons toch maar gewoon gerust, alleen met deze chaos in schoonheid en minnende machines.
The Chaos Machines (Part 3): Judging Sinners is digitaal en op cd verschenen via Alfa Matrix.