Home ReviewsAlbum Reviews HOLY WAVE – Five Of Cups (Suicide Squeeze Records/Konkurrent)

HOLY WAVE – Five Of Cups (Suicide Squeeze Records/Konkurrent)

Al meer dan tien jaar lang surft het Texaanse viertal Holy Wave op een golf van dreampop, psych- en surfrock. In de beginjaren klonk het geheel nogal amateuristisch, maar sinds het album Relax uit 2014 hebben ze hun eigen dromerige sound gevonden, een combinatie van invloeden van Broadcast, Pink Floyd (ten tijde van Syd Barrett) en een vleugje Tame Impala.

Five Of Cups markeert de zesde langspeler van Holy Wave, waarbij zanger/gitarist Ryan Fuson inspiratie vond in tarot. Het album is vernoemd naar de kaart die staat voor verlies en verdriet die hij trok tijdens de coronatijd toen Fuson dacht dat het gedaan was met muziek maken. Gelukkig bleek het allemaal een slechte droom te zijn want de band staat nog steeds stevig overeind, gedreven door hun dromerige overtuiging.

© Holy Wave

Onder de psychedelische hemel van Holy Wave lijkt er niet veel veranderd te zijn. Op hun nieuwe plaat Five Of Cups gaat het viertal gewoon verder daar waar ze met hun vorige album Interloper gestopt waren. De luisteraar wordt getrakteerd op negen zweverige tracks van minimaal 4 minuten, waar psychedelische soundscapes subtiel samengaan met gitaarwerk en downbeat drums. Fuson’s zang zweeft tussen net wakker zijn en compleet in trance zijn.

Een welkome aanvulling op het album is de aanwezigheid van de Mexicaanse zangeres Estrella Del Sol, die meezingt op Happier waardoor er toch wat variatie ontstaat in het geheel. Met deze nieuwe release behoudt Holy Wave hun kenmerkende sound, en fans van hun dromerige en psychedelische muziek zullen hier zeker weer van kunnen genieten.

Het feit dat Holy Wave trouw blijft aan hun geluid betekent absoluut niet dat dit een slechte plaat is, integendeel. De subtiel warme arrangementen zijn tot in de kleinste details uitgewerkt, waardoor elke song een pareltje is. Op deze langspeler is er simpelweg geen ruimte voor zwakke nummers. Verwacht alleen niet dat je een energie-kick krijgt na het beluisteren van deze dromerige songs.

We kunnen opgelucht zijn dat Holy Wave niet echt afhankelijk is van tarotkaarten aangezien ze wederom een prachtplaat hebben afgeleverd. Op 2 december komt deze psychedelische-wave naar de Brusselse Botanique.

FacebookInstagram Spotify