Het Brusselse Glass Museum brengt sinds 2016 als duo zeer aanstekelijke, ritmische jazz dat ons doet denken aan GoGo Penguin. Op hun derde worp 4N4LOG CITY schakelen ze een niveau hoger, mede door een derde lid, namelijk bassist Issam Labbene, maar ook door verschillende boeiende samenwerkingen, wat voor een nog rijker, meeslepend album heeft gezorgd.

Opener GATE 1 zet meteen de toon door mooie piano melodieën te combineren met schelle synths en opwekkend ritmisch drumspel van Arthur Hnatek, onder andere gekend door zijn samenwerking met Erik Truffaz. Call Me Names brengt de elegante soulstem van zanger JDS op de voorgrond. Begeleid door de ietwat verwarrende beats en drumritmes, eindigt het in een volle, dromerige brij.
De liefde voor experiment blijkt overduidelijk op Rewind en Anchor waar de strakke Ninja-Tune breaks en weidse Dj Shadow klanken centraal staan. Ook op Van Glas horen we een vervolg op die sfeervolle sound terwijl de stomende lyrics van stadsgenoot Jazz Brak de mentale fragiliteit van glas metaforisch beschrijven.
De subtiele break die we horen bij Haiku is maar van korte duur want III bouwt, met het pianospel als fond, weer langzaam op door de vette, tribal breakbeats en wordt vervolgens voortgezet op Soap, eindigend op een heerlijk filmisch hoogtepunt. De sfeer en eenvoud op afsluiter Steam & Lupo Spaccaro brengt ons tenslotte terug naar hun eerder werk, maar benadrukt weerom hun liefde voor postmoderne, filmische klanken.
Hun release show spelen ze dit najaar op 11 december in de Botanique.
Facebook – Instagram – Bandcamp – Spotify


